Svar: Får min søn nok mad?
9. september 2009
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev. Det lyder som om at jeres dreng trives godt, som tingene er lige nu. Jeg har dog lidt kommentarer til jeres plan og hans indtag af mælk ... Du har jo ret i at indtaget af modermælkserstatning stille og roligt skal sættes lidt ned og det er vigtigt for at give plads til mere sufficient mad i maven :)
Da jeres dreng allerede nu sover igennem om natten, så kan jeg godt forstå det er frustrerende, hvis han pludselig skal til at have mere mælk på ydertidspunkterne - f.eks. sen aften. Det er dog nogle gange nødvendigt, netop fordi det store indtag af mælk i løbet af dagen tager pladsen op for den bedre mad og mælken = væsken har han stadig brug for ... men I må se hvordan det går. Personligt synes jeg dog at det er meget lang tid at gå fra kl. 19.30 til 8.30 før han får væske/vand af kop - og faktisk går der yderligere en time inden han får flaske. Så længe kan vi andre sjældent selv holde uden væske ... :)
Jeg er ikke tilhænger af de meget store flasker på 270ml - det er efter min mening genrelt bedre at give lidt hyppigere flasker mod at han så netop får plads i maven og lyst til mere rigtig mad ...
Da jeres dreng lyder til at være glad for at tygge, så kommer her en dagsplan med lidt mere mad 'med bid i' :) og en plan med lidt flere flasker og lidt mindre mælk - lagt på et andet tidspunkt end nu ...
Tidlig morgen 04-06: Vågner han slet ikke på noget tidspunkt, hvor I alligevel skal give ham sut eller andet? Det er her han skal have en flaske - ca 150ml
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, ½ bolle med smør i små bidder, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - så vidt muligt uden at få flaske - da flasken gives tidlig morgen. Hvis han bare sover som en sten til kl. 7, så må flasken gives her som nu - men dog ikke mere end 150ml. Altså ca halvdelen af hvad han drikker nu.
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, rognguf og lignende. Suppleres med grøntsagsmos (evt. fra glas eller rester fra aftensmaden) i stedet for grød, det er vigtigt at variere lidt mere og fibrene fra brødet får han jo, så derfor er grøntsagsmos bedre end grød her ... Derudover som nu agurke- og peberfrugtskiver, som han selv sidder og tygger på. Vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske ca 200ml
Eftermiddag 15.30 – 16.00: Kan evt. tilbydes en flaske, men ellers vil det være fint at give ham lidt flerkornsgrød her med lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18.00: Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, han må gerne få f.eks. ris med sovs, han kan få kartofler moset med sovs eller en kartoffelbåd i hånden, kogte grønsager osv. er fint - det er stadig vigtigt at han både for mos og mad i stykker - derfor mosede grøntsager og små stykker frikadelle eller lignende. Retter som kartoffelmos med millionbøf, boller i karry, pasta med kødsovs osv. er ofte rigtig gode til børn. De fleste er 8 måneder inden de kan tygge sig igennem det, men det lyder som om at jeres dreng er god til at tygge - så udgangpsunktet skal være mere familiemad, mad der smager af noget. Vand af kop
Flaske og puttes til natten - må her gerne drikke sine 270ml hvis han har behov for det, 19.30-20 for at kunne sove.
Sen aften 23-24: Flaske gives mere eller mindre i søvne og han kan fint få 150ml eller hvad han nu virker til at have behov for.
Som du kan se af denne plan er min anbefaling at give mindre mælk i hver flaske og derudover tilbyde flaske på ydertidspunkterne - netop for at få din søn til at spise mere rigtig mad.
Derudover har jeg fjernet al mælk fra kop om dagen, hvor jeg vil anbefale at han får vand. Lige nu får han alt for meget mælk sammenlagt ...
Hans mælkebehov ligger på mellem 600-750ml i døgnet + det som indgår i maden. Det svarer normalt til 4 flasker i 7 måneders alderen og 3 flasker i 8 måneders alderen - 3 flasker a ca 200ml.
Hvis I har det sådan, at I gerne vil bibeholde rytmen som den er lige nu, så vil jeg anbefale jer at I forsøger at indpasse mælkemængden, så den rammer de 600-700ml for at give plads til mere sufficient mad. Det er ikke nogen god idé at fylde ham med 270ml efter hvert måltid, for så spiser han jo heller ikke til næste måltid ... :) Så mængden af mælk er nødt til at blive skruet ned på en eller anden vis, samtidig med at hans væskeindtag jo skal dækkes.
Jeg håber planen for dagen og mine tanker og forklaringer hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske