Svar: Hjælp! - natlige hyggestunder
9. september 2009
Alder:
15 mdr.
Hej med jer
Når børn vågner om natten, tydeligvis virker til at ville lege, søger sjov og underholdning - så kan det være en rigtig god idé at se på barnets rytme og søvn dagen igennem.
De fleste børn i jeres drengs alder vil begynde kun at sove en lur dagligt, ofte en middagslur der ligger mellem 12-14. I skriver at jeres dreng sover formiddagslur - ofte på ½ time, hvor I så vækker ham og derefter sover han 1-1½ time om eftermiddagen. Sammenlagt ser hans søvnbehov fint ud, han sover ikke formeget om dagen - det der sandsynligvis er jeres problem er tidspunkterne han sover på.
Vores døgn er inddelt i søvnfaser og vågenhedsfaser. Det vil sige perioder hvor han sover og perioder hvor han er vågen. En søvnfase betyder egentlig bare den periode som starter når han er træt og falder i søvn og varer til han spontant vågner op, fordi han ikke har behov for at sove mere.
Hver søvnfase indeholder perioder hvor vi sover let og hvor vi sover tungt. Der vil naturligt i vores søvnmønster være en helt fast periode hvor vi sover lettere, hvor vi er mere årvågne. Ofte ligger dette tidspunkt omkring kl. 03/04 og det er derfor det ofte er lettere for os at stå op og gå ud at tisse osv. på det tidspunkt end det f.eks. er at skulle stige op en time før vækkeuret ringer.
Det samme mønster har vi om dagen - vi er årvågne og aktive når vi vågner og op igennem formiddagen, frokost og så dykker vi igen midt på dagen igen ofte omkring kl. 3. Her har vi brug for en powernap og hvis vi ikke får en så klarer vi det ofte med lidt sukker og en kop kaffe.
Derudover har vi en cirkadisk rytme. Det er den cyklus vi har, det er vores indre ur. Den cirkadiske rytme styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.
Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid.
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne.
Mad vi spiser, visse måltider hører bestemte tidspunkter til samtidig med at mad er vigtigt i forhold til at vi føler os mætte og trætte. Det hele hænger sammen.
Det er også sådan at der er individuelle forskelle, det vi kalder A og B mennesker eller hos børn ofte betegner som Ugler og Lærker.
Alt sammen har det betydning for vores søvn, både hvornår vi sover, hvorlænge vi sover og hvordan vi sover.
Du fortæller at jeres dreng sover formiddagslur og derefter middagslur om eftermiddagen. Du skriver ikke hvad tid han sover, men han kan meget vel sove omkring kl. 15, som så netop vil være det samme tidspunkt, hvor han om natten vågner (03). Han har altså et dyk og et popup på samme tidspunkt om dagen som om natten.
Jeg ved godt at det er meget søvnteoretisk, det jeg her taler om, men jeg mener faktisk at det er derfor jeres dreng vågner om natten. Det handler ikke om at han sover for meget om dagen, men snarere om hans rytme og tidspunkter han sover på.
Og hvad gør man så ved det ....? Tja, det bedste vil være, hvis I kan forsøge stille og roligt at få ham til kun at sove en lur dagligt - en lidt længere middagslur, der ligger mellem 12-14 da en sådan rytme normalt ikke vil påvirke hans nattesøvn i negativ retning.
I må prøve at får ham til at sove en smule længere om morgenen, udnytte hvis han en dag af sig selv sover bare ½ time mere end ellers, forsøge at skyde formiddagsluren og afkorte den så til tilsidst kan undværes og så satse på en længere middagslur - som ikke ligger for sent på dagen.
Derudover skal I naturligvis sikre jeg at jeres dreng får masser af stimulation, leg, underholdning osv. så han ikke behøver søge det om natten ...
Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske