Svar: Overgang til fast føde - 5 mdr.
8. september 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Annette
Det er helt normalt at børn i 5 måneders alderen fortsat foretrækker brystet fremfor skemad, derfor er der også tale om små skefulde af gangen og det er vigtigt at du ikke presser hende - men du må naturligvis gerne nøde hende lidt, føre skeen til hendes læber, så hun kan smage hvad det er. At nøde hende, vise hende at det er lækkert og prøve at motivere hende til at spise - det er helt fint og naturligt at gøre, men du må ikke presse hende ved at presse skeen ind i munden på hende, eller overhøre at hun f.eks. drejer hovedet til siden for at komme væk fra skeen :)
Det er langt bedre at du tilbyder hende lidt og tit end få og store mængder og så er det en rigtig god regel, at du giver hende skemaden først og så ammer bagefter - inden hun skal sove. Sammen med skemaden, skal hun have vand af kop.
Det er en god idé, hvis din datter kan sidde i høj stol ved bordet, når hun får skemad - kan hun det? Nogle børn er først stærke nok i ryggen, når de er 6 måneder så måske er det for tidligt for din datter. Det hjælper dog på lysten og også evnen til at kunne spise, når man kan sidde mere rigtigt op og sidder med ved bordet, så hvis hun kan det, er det godt. Hvis hun stadig ikke er stærk nok i ryggen - så kommer det jo og dermed arbejder tiden også for jer.
Det er helt fint at din datter spiser mellem 2-10 skefulde grød og mos 2 gange dagligt. Du skal ikke fokusere på mængden, men på at skabe en fast rutine omkring maden og så skal hun have lidt forskellig mad. Du kan lave grød af majs, ris, hirse, boghvede eller quinoa og supplere med forskellige former for frugtmos som topping (kogt mos - hjemmelavet eller mos fra glas). Til aften kan du lave grøntsagsmos med udgangspunkt i jeres grøntsager - gulerod, kartoffel, blomkål, broccoli, squash - som er nogle milde og gode grøntsager at starte med. Du kan også her købe mos på glas, passende til hendes alder, hvis I en dag får noget, som ikke bør gives til din datter.
En plan for dagen med plads til amning og skemad ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Ammes
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød med frugtmos som topping, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16-17: Ammes
Tager sin 3. lur som ofte er en powernap
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20 - tidspunktet afhænger lidt af hvor lang og hvor sen en 3. lur hun har taget
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Begynder evt. at springe amningen over her
Hvis din datter bliver ammet og får skemad som ovenstående plan skitserer så får hun som udgangspunkt det hun har behov for af både mad, mælk og søvn :)
Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej og giver lidt ro med på vejen ... Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske