Svar: Brok brok og atter brok
8. september 2009
Alder:
8 mdr.
Kære frustrerede moar ..
Det er super svært netop i 8-10 måneders alderen, for din dreng vil så meget og kan også forstå en del og give udtryk for meget - og så er der alligevel så meget han endnu ikke mestrer.
Han bliver dybt frustreret, når han vil kravle og endnu ikke kan, han kan stå på alle fire og vugge grædende, frustreret og vred. Han bliver endnu mere frustreret, når det så går baglæns og han ønskede at komme fremad og når han så står der, sur og ked af det, ja så magter han heller ikke selv at komme ned, blive sat rigtigt. Prøv at forestille dig, hvordan det må være at ville bevæge sig, at ville flytte sig i en retning, gribe ud efter en ting - og så kan du bare ikke. Enten står du bare stille eller også kommer du bare længere og længere væk fra den retning du ville til ...
Han bliver frustreret og ked af det, når du går fra ham, for han kan ikke forholde sig til hvor du går hen. Han forstå stadig ikke at du er der, når han ikke kan se dig - han føler sig forladt og alene, når du går.
Han vil så meget og elsker at opleve. Han nyder at køre en tur i barnevognen, sidde og kigge på verden, ting, mennesker, dyr I kører forbi. Han vil elske at sidde i indkøbsvognen, når I handler - jo mere der kan ske, jo bedre er det.
Han er igang med at separere sig fra dig og vil derfor ikke sidde på skødet som tidligere. Han øver sig i at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd og viser mere og mere temperament og egen vilje - han begynder at vise mere selvstændighed, viser dig at han er sin egen og har sin egen personlighed.
Han protesterer højlydt, når du giver ham skemad - han vil ikke mades, men vil spise selv. Han bliver gal, når han ikke kan - han mestrer endnu ikke at spise med ske, men kan dog godt spise med fingrene eller en gaffel ...
Han protesterer, når du lægger ham på puslebordet for at skifte hans ble. Han vil ikke ligge der, vrider sig, sparker osv. Han vil bare op ...
Det er frustrerende for jer begge, for på den ene side, vil han selv og prøver af alle kræfter - og på den anden side, så kan han ikke endnu og har brug for at du hjælper ham og støtter ham bedst muligt.
Netop fordi han lige nu er i en periode, hvor han øver sig i at gøre flere ting selv, bevæger sig ud i verden på egen hånd osv. så har han samtidig også et meget stort behov for at være dig nær. Derfor oplever du denne frustration - hvor han vil op til dig, vil bæres, sidde på skødet og så meget hurtigt derefter, så vil han ned igen, vil ikke sidde og putte.
Det er en fase, hvor han på en gang nærmer sig dig og slipper dig hele tiden og det kan virke rigtig frustrerende, fordi man som mor har svært ved at finde ud af at gøre tingene rigtigt - ofte føles det som om at intet man gør er godt nok... MEN det er det - det handler om hans alder og udvikling og du må forsøge at aktivere ham så godt du kan i løbet af dagen.
Hjælp ham med at bruge sig selv motorisk, hjælp ham med at komme op i kravlestilling og vugge. Det er fra vuggende stilling han lærer at kravle. Gyng ham, tumle med ham, så meget som muligt, så han får sin balance stimuleret, jo mere motorisk udviklet han bliver jo mindre frustreret bliver han også. Det hjælper ham, at du kan kalde på ham, tale med ham osv. når du går ind i et tilstødende lokale og sæt ham ikke i kravlegården, men giv ham mulighed for at følge efter dig.
Giv ham mad, som han kan sidde med i hånden, ½ bolle med smør, ost i stænger osv. så du støtter ham i at forsøge selv og så supplerer med lidt skemad ved behov. Brug buksebleer en gang imellem, så han kan stå op og få skiftet sin ble.
Gå ture, hvor han får lov til at sidde og kigge på verden, tag ham med når du skal handle og udnyt situationen her, hvor han er vågen - så sover han måske bedre, når I kommer hjem igen :)
Leg borte-tit lege og ride-rankelege, syng og dans med ham. Hvis du har mulighed for at sætte en babygynge op, kan det være en rigtig god idé. Ikke en hoppegynge, men en rigtig babygynge som er en stol, der gynger frem og tilbage.
Det er derudover også rigtig vigtigt at du ser på sammensætningen af T's mad i løbet af dagen. Han skal nu have mere rigtig mad, familiemad og færre flasker ...
Tidlig morgen 05/06: Flaske
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan eller anden frisk frugt. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, makrel, tun, rognguf, sildepostej mv. Tilbydes kartoffelbåd, agurk, lidt godt kogte pastaskruer eller lignende i hånden og suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, for at blive mæt nok. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, en lille portion tykmælk med lidt frugtmos, revne æbler, ½ banan eller anden frisk frugt. Vand af kop
Aften 18: Aftensmad er med udgangspunkt i det I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags, grøntsager. Der skal være mad i stykker og mad i hånden og så suppleres med moset mad. Det kan f.eks. være kartofler der moses med sovs eller lidt ris der gives med sovs og ved siden af gives så frikadelle i stykker. Han må gerne få lasagne, frikadeller (kød/fisk), laks i ovnen osv. nu. Altså mad som I andre spiser.
Suppleres evt. med en godnatgrød, hvis han ikke har spist særlig meget til aften.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Som du kan se af denne plan er der nu endnu mere 'rigtig mad' i løbet af dagen - end den plan jeg tidligere har sendt dig. Det er vigtigt at spise sundt og godt for at gøre humøret stabilt.
Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden og dette gælder både børn og voksne, starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret.
Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas.
Det er vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker.
Så med udgangspunkt i en god sammensat kost for dagen, så tror jeg I er godt på vej og derudover kommer så 'ja det er en fase' I skal igennem og humøret ændrer sig igen i takt med at din dreng bliver mere mobil ... Så støt ham alt det du kan i dette :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske