Svar: Korte lure om dagen - 5 mdr.
7. september 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Mie
Nu hvor din datter er 5 måneder og har været igang med skemaden lidt, så vil det være rigtig fint at udvide repertoiret lidt mere. Da majsgrød ikke er den store succes, så vil jeg anbefale dig at forsøge med lidt risgrød, hirsegrød, boghvedegrød eller lignende og stille og roligt også varierer smagen ved at tilsætte forskellig frugtmos.
Sammen med skemaden skal hun have vand af kop og skemaden gives som udgangspunkt til frokost, følges efter med mælk og skulle derved give en lidt længere middagslur. At formiddagsluren kun varer 45 minutter er helt normalt og meget passende i forhold til at hun jo sover meget om natten. Børn der sover en meget lang nattesøvn, vil naturligt sove mindre om dagen ...
Når hun kan spise ½ - 1 dl. grød til frokost uden problemer og virker glad og tilfreds med dette, så kan du begynde at give hende 2 gange dagligt. Det er bedre at give hende 3/4 dl. 2 gange dagligt end 1½ dl. på en gang. Det er også en god idé at give hende grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Gode grøntsager at begynde med er f.eks. kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash og du kan fint tage udgangspunkt i de grøntsager I andre får om aftenen ...
Hun vil have behov for 2 lure dagligt på en powernap sidst på dagen. Ofte vil middagsluren være den længste lur, men det kan sagtens være at hun ikke sover mere end 1½ time til middag, da hun sover godt om natten ...
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød af forskellig slags, varieret med forskellige typer af kogt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13. Tidspunktet afhænger af hvor sent og hvor lang en formiddagslur hun har taget
Eftermiddag 16: Ammes
Powernapper
Aften 18: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes eller flaske, som du nogle gange har forsøgt dig med og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Ammes og begynder måske at kunne sove indtil næste morgen tidlig uden mælk - de fleste børn er dog 6 måneder inden de kan sove uden mælk om natten.
Hvis du gerne vil have at din datter begynder at få mere flaske og du har et ønske om at trappe amningen ned, så er det vigtigt at flasken give på de tidspunkter, hvor jeg her har skrevet amning. Stille og roligt kan du erstatte en amning med flaske. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du kun ønsker at give flasken en gang imellem, så er det vigtigt at du stadig ammer en del - jo mere flaske du giver, jo mindre mælk vil du naturligt producere og jo mere vil din datter begynde at afvise brystet og sandsynligheden for at amningen helt stopper er dermed større.
Så tilvænning til sutteflaske er ikke helt uden konsekvenser for amningen, selvom din datter nu er 5 måneder. Mange har dog stor glæde af at give 1 flaske til natten og det kan også være at det vil fungere rigtig godt hos jer ... :)
Tilvænning sker bedst ved at tilbyde flasken regelmæssigt og ofte også ved at udnytte et tidspunkt, hvor hun normalt ammes og derfor har brug for mælk - men samtidig virker halvt sovende. Det kan være sen aften ... Det er også en fordel at lade far forsøge sig, da han ikke forbindes med amning og ikke lugter af din mælk.
Din datter vil i gennemsnit have behov for at sove 14½ time i døgnet, det betyder at hvis hun sover fra 20 til 06 om natten - altså sover 12 timer her, så vil hun sove sammenlagt ca 2½ time om dagen. Det passer derfor fint med en formiddagslur på 45 minutter, en middagslur på 1½ time og så en powernap sidst på dagen på 20 minutter ... eller måske som nu 3 x 45 minutter:o)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske