Brev:
Korte lure om dagen - 5 mdr.
7. september 2009
Alder:
5 mdr.
Korte lure om dagen - 5 mdr.
Kære Helen,
Min datter på 5 mdr sover efterhånden kun korte lure om dagen. De er typisk af 30-45 min varighed, og hun tager kun 3 af dem. Hun sover længe om natten - fra 8 om aftenen til 6 om morgenen. Denne periode er dog afbrudt af amning.
Hun har i 3-4 mdrs alderen sovet fra 8 til 5 om morgenen og så fået et måltid, hvorefter hun igen har taget en kort lur. I denne periode sov hun også mere om dagen - ofte 1-2 timer ad gangen flere gange om dagen. Nu vågner hun op mod 4 gange om natten og har gjort det i 1½ uge, så jeg er netop begyndt med at give lidt skemad (majsgrød) og jeg forsøger mig med 1 dl majsvælling om aftenen. Jeg har kun prøvet dette i en uges tid uden den store succes hverken mht antal gange hun spiser om natten eller mht hvor meget hun indtager.
Nogle gange når hun vågner ude i barnevognen, ligger hun og pludrer og er slet ikke indstillet på at sove mere. Andre gange virker hun enormt træt og villig til at sove mere, men hun taber sutten (som jeg giver hende igen) flere gange, gnider sig i øjnene og bliver ked af det.
Er der mon nogen sammenhæng mellem de korte lure og maden? Hun spiser temmelig ofte om dagen nu, og jeg føler mig flere gange tømt - især om aftenen.
Hvor meget søvn skal en baby på 5 mdr have i gennemsnit i døgnet? Hvor hurtigt bør man gå videre og prøve en ny madtype (f.eks. fra majsgrød til risgrød), hvis den første ikke ser ud til at være en succes? Hvad med frugtmos? Hvornår anbefales det, at det introduceres? Og har du et godt trick til hvordan man tilvænner en baby til sutteflaske?
På forhånd tak for hjælpen,
Mange hilsener fra
Mie