Svar: Madbekymring
7. september 2009
Alder:
7 mdr.
Kære madglade mor
Jeg mener bestemt ikke at du skal sulte din datter, det er vigtigt at hun får små hyppige måltider og så må du forsøge at få det I hende du kan. Naturligvis sikre dig, at hun stadig tilbydes sufficient kost og det lyder rigtig fint, at hun allerede nu er i stand til at spise små rugbrødshapsere ...
Faktisk tænker jeg at du skal udnytte hendes lyst til at putte i munden, som hun forhåbentlig har ... :) Børn i din datters alder, vil ofte naturligt nyde at sidde med noget i hænderne og gumle på det - det kan være frisk blød frugt, som appelsinbåde, blommer eller lignende hun kan sidde og sutte saften ud af, det kan være brødskorper af forskellig slags og det kan også meget fint være et stykke kogt blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende. Det kan være en måde for jer at komme igang med lidt grøntsager på.
Du skal være opmærksom på også at skjule grøntsager i f.eks. kødsovs, frikadeller og brød. Du kan bage boller med spinat, gulerod eller andet og du kan komme både champignon, peberfrugt, gulerod, bønner osv. i forskellige kødretter. På den måde kan du stadig tilbyde hende varieret kost og netop nu, hvor hun er 7 måneder gammel, er det helt relevant at give hende mad som tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad.
Du skal ikke fokusere så meget på hvor store mængder hun spiser, men stadig mere på at hun spiser lidt og tit og at hun får så varieret en kost som muligt. Og så må du prøve at snyde lidt grøntsager i hende, ved at iblande det brød og kødretter og give hende kogte grøntsager i hånden at gumle på ...
At der fortsat er nødt til at gå timer imellem hendes måltider, er naturligvis okay, men prøv stadig som mellemmåltider at få lidt brød, frugt eller grønt i hende - så hun stille og roligt vender sig til at tygge og forbinder visse tidspunkter i løbet af dagen med netop at skulle have lidt mad. Det kan sagtens være at et mellemmåltid hos jer derfor består af en agurkeskive og et stykke peberfrugt - og så ser det så sådan. Lige nu er det vigtigste roen omkring det at spise og rutinen omkring det og så stille og roligt håbe at hun begynder at spise mere og mere.
En opskift på boller kommer her:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Du kan som sagt sagtens komme lidt spinat, revne gulerødder eller lignende i boller som disse og på den måde få lidt variation i hende. Du kan også købe forskellig slags rugbrød, så hun får forskellige former for fibre den vej.
Du kan bruge fisk som smørbart pålæg og især fisk er netop vigtigt for hendes neurologiske udvikling. Du kan derfor med fordel give hende makrel i tomat, smørbart torskerogn, sildepostej, tunsalat og lignende - hvad du nu kan få i hende, det er alt sammen godt. Hvis I selv spiser laks, fiskefrikadeller eller fiskefilet, så må hun også meget gerne få lidt af dette og gerne med lidt remoulade på ... :)
Så længe din datter udvikler sig og tager fint på, så må du tro på at hun får, hvad hun har behov for og at det er som det skal være ...
Fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske