Svar: Gråd i søvne om aftenen efter putning
7. september 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Betzy
Tak for dit brev og dine pæne ord til mig - det er rigtig dejligt at vide, at du har kunne bruge mine tidligere råd :)
Det lyder som om at Agnes trives rigtig godt og planen du sender for dagen er super fin og helt alderssvarende, både hvad angår tilbud om mad, mælk og søvn.
At hun lige nu vågner om aftenen, efter at være faldet i søvn, og at hun græder lidt - det skyldes højst sandsynligt hendes alder og udvikling. Hun er jo igang med separationsfasen og det betyder at hun lige nu øver sig i at være lidt adskilt fra jer, samtidig med at hun har ekstra behov for fysisk kontakt. Det er rigtig svært at sige farvel til dagen og alle oplevelserne, det er svært at koble fra - og det er rigtig svært motorisk at bevæge sig væk fra forældrene om dagen, for hun har stadig brug for stor fysisk kontakt og viden om at I er der for hende. Så balancen mellem at trække sig lidt væk fra jer og samtidig et stort behov for at være jer nær - det er sandsynligvis det der gør at hun lige nu har svært ved at overgive sig fuldt til søvnen.
Man ser det ofte mellem 8-10 måneders alderen - især i den periode, hvor barnet begynder at kravle ...
Der er nok ikke så meget andet I kan gøre end I allerede gør - vær dog opmærksom på om I kan få hende videre i søvnen uden at give hende sutten hele tiden, prøv om I med stillingskift og beroligende hænder og lyde kan lulle hende i søvn. Det kan være en fordel ikke at gøre hende for afhængig af sutten, når hun gentagende gange vågner ... :)
Med hensyn til flaske, så vil de fleste børn i 8-9 måneders alderen trives rigtig fint med 3 flasker dagligt (svarende til 500-600ml) + den mælk der indgår i grød og mos, og den væske hun kan drikke af glas. I 10 måneders alderen kan man ofte skære ned til 2 flasker dagligt (svarende til 400ml) som er den mængde der sikrer barnet jern nok til 12 månedersalderen. Igen kommer der så indtag af mælk ved siden af via grød, mos, sovs, tykmælk osv. samt vand og/eller mælk af kop.
Det er normalt flaskerne aften og sen aften der bibeholdes længst. Den sene aftenflaske kan I stille og roligt skære ned for kort inden 12 måneders alderen og flasken inden sengetid vil ofte i 1 års alderen blive erstattet af en kop mælk, en banan og en godnathistorie :)
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske