Svar: Sovevaner ...
7. september 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Mygirlie
Intet er mere frustrerende end at have et barn der bare græder og græder - og hvor man forsøger alt og intet tilsyneladende hjælper. Hun er ked af det, du bliver ked af det, far bliver ked af det og det hele bliver bare så hårdt og svært. Det som skulle være en dejlig tid, bliver en anstrengende tid ... :(
Måske vil det hjælpe dig at tænke i perioder, sådan er det nemlig med børn - det hele foregår i perioder. Der vil således i hele hendes opvækst, være perioder, som er glad, med overskud og hvor alt bare går rigtig godt - og så vil der være perioder, hvor hun tydeligvis ikke trives helt så godt, som man ønsker som forældre, hvor hun er ked af det og hvor overskuddet naturligt er mindre. Jeg tror at det måske kan hjælpe dig at vide og tænke på, at alt sker i perioder :)
Jeg synes det er for tidligt at give hende vælling, hun har bedst af at få modermælkserstatning. Derudover skal du naturligvis sikre dig at hun får mælk nok ... Jeg kan ikke ud af dit brev se hvor mange flasker hun drikker på et døgn og hvor meget hun vejer - det kan sagtens være at 120ml af gangen er fint til hende - det kan også være at hun har brug for lidt mere.
Du skal gå ud fra at hun skal have 1/6 af sin vægt i døgnet. Det vil sige, at hvis hun vejer f.eks. 6,5 kg, så er hendes døgnbehov 1100ml. fordelt på ca 7 måltider, bør hun få 160 ml hver gang ...
Jeg kan se ud af din plan at du kører efter en rytme, hvor hun får mad når hun vågner af en lur og ikke får mad inden hun skal sove. Det kan være fornuftigt nok at gøre sådan, hvis man ønsker at hun skal sove uden at være afhængig af flasken - men mælk har stor betydning for hendes søvn og evne til at sove både længere og mere roligt. En flaske at sove på, vil naturligt gøre at hun kan sove lidt længere inden hun vågner op og atter er sulten, ligesom vi alle sover bedst, hvis vi har mad i maven.
Du kan derfor overveje om ikke du skulle forsøge at ændre lidt på planen, så hun får mælk inden hun skal sove - eller at du måske giver hende mad, når hun vågner og så tilbyder hende bare 50ml ekstra inden hun atter skal sove. Sådan ville man ofte gøre, hvis man ammede og ikke gav flaske ...
Det er derudover vigtigt at du arbejder på en plan for dagen, hvor hun sover 3 lure. Mit forslag ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre - må gerne sove i mors seng :)
Formiddag 9-9.30: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost 12.30-13: Flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag 16-17: Flaske
Sover sin 3 lur
Aften 19-19.30: Flaske
Puttes til natten. Alt efter hvor sent hun har sovet sin 3 lur, går hun tidligere eller senere i seng
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Flaske
Som du kan se har jeg i denne plan gjort plads til 7 flasker i døgnet. Det kan godt være at jeres datter kan nøjes med 6 flasker og derfor måske kan sove natten igennem uden mælk - men det kan man slet ikke forvente af hendes alder ... Du skal derfor være opmærksom på om ikke hendes uro og gråd om natten hænger sammen med et øget behov for mælk.
Det er super flot at hun allerede nu kan sove fra kl. ca 20 til 01-02 - igen langt mere end man kan forvente af hendes alder. Du kan med fordel forsøge at give hende en flaske sen aften inden du går i seng, mod at hun så måske kan sove sit længere søvnstræk midt nat. Flasken sen aften kl. 23-24 behøver hun ikke vækkes for - hun kan spise den mere eller mindre i søvne - det er et forsøg værd.
Jeg er normalt ikke tilhænger af at man lægger børn på eget værelse, når de kun er 3 måneder gamle og det handler om risikoen for vuggedød - undersøgelser viser at det er gavnligt for børn at ligge i samme rum som deres forældre ... Jeg ved dog også at nogle familier bare ikke kan ligge sammen og alle forstyrrer hinanden og hvis I har aftalt med jeres egen shpl. eller læge at det er bedst sådan, så er det sandsynligvis det :)
Jeres datters uro kan naturligt hænge sammen med hendes alder, udvikling, kolik (svært ved at nedbryde føden), overtræthed, behov for mere mad - eller mad inden hun puttes, behov for nærhed, tryghed, føle sig omsluttet (hun kan evt. svøbes, når hun skal sove) osv. Der er rigtig mange årsager og mange faktorer der spiller ind.
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående tanker og plan videre. Som du kan se har jeg flyttet lidt på lurene, så din datter bliver puttet lidt senere hele dagen igennem, end tilfældet er hos jer lidt nu. Det at hun sover senere, skulle gerne kunne give jer lidt mere rolige aftener ...
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske