Brev:
Sovevaner ...
7. september 2009
Alder:
3 mdr.
Sovevaner ...
Hej Helen...
Det er første gang jeg henvender mig til dig. Jeg har i lang tid fulgt med på sidelinjen, og synes det er nogle dejlige svar du giver, dog har der ikke været nogle der passer præcist på min datter.
Jeg fødte min datter for 14 uger siden, og det har sørme været en turbulent tid! Både for hende og for os. Grundet en lang og hård fødsel og en hård graviditet, fik jeg desværre en mild fødselsdepression, som jeg fik taget hånd om hurtigt via læge og psykolog. Jeg havde svært ved at knytte mig til min datter og manglede den moderfølelse, jeg troede var der lige fra starten. Det var den desværre ikke, men ikke desto mindre, er den kommet nu! :0)
Jeg ammede i 3-4 uger, men efter mange brystbetændelser med høj feber, penicillin, sår på brysterne, og en datter der bare var sulten, stoppede jeg med at amme og gik over til flaske. Hun får NAN1, og har fået det hele tiden.
Som du måske kan fornemme har vi haft en meget hård start på livet som nybagte forældre! Jeg ved ikke om det kan have noget at sige, når min datter så fik konstateret kolik da hun var ca. 3-4 uger.
Vi har ihærdigt forsøgt at skabe en god rytme med hende, og jeg synes at vi nu er kommet frem til en ok rytme. Vores dag ser nogenlunde sådan ud, alt afhængigt om vi skal noget:
7.00 : Står op
8.00-9.30 : Formiddagslur
9.30: Flaske ca. 120 ml NAN1
9.45-11.00: Leg og hygge
11.15 - 13.00/13.30: Middagslur i barnevognen
13.00 : Flaske ca. 120 ml NAN1
13-14.30 : Leg og hygge
14.30: Eftermiddagslur ca 1 time
Herefter powernapper hun sig igennem hele aftenen og hun tager kun ½ time her og der, selvom vi prøver alt; slyngevugge, barnevogn, lulles, seng, vugge osv!
Dette resulterer i, at hun sidst på aftene bliver så vanvittigt overtræt, at vi har skrigeture! (Disse skrigeture kan dog også komme selvom hun har sovet godt i løbet af hele dagen, med godt mener jeg 4 lure i løbet af dagen og så godnat!)
Hun kommer oftest i seng kl. 20.00. Hun er lige (på opfordring af min egen Sundhedsplejerske) kommet på sit eget værelse at sove, og det skal hun selvfølgelig lige vænne sig til.
Fra kl. 20.00 sover hun oftest til 01-02 stykker,
men resten af nattener SÅ urolig for hende. Hun vågner med 1-2 timers interval og vil enten spise eller have sutten. Ellers ligger hun og sparker rundt i sengen, vender og drejer hovedet og er bare helt generelt meget urolig i hendes nattesøvn!
Jeg har prøvet at give hende vælling til natten, hvilket slet ikke havde nogen forskel på søvnen eller varigheden! Og sidt nu her, har jeg prøvet at ligge hende på eget værelse, da min SP mente at vi måske forstyrrede hendes søvn.
Tilsidst tager jeg hende ind i vores seng omkring kl. 5-6 stykker og her sover hun så til kl. 7. ca! (også uroligt)
Det skal siges at når hun sover om dagen er det ligeledes uroligt og jeg er ude ved hende 3-4 gange og give sutten og lulle hende i søvn igen i hver lur!
Min SP mente, at det kunne være ørerne, da hun synes hun lyder til at være klassisk ørebarn, men dette er tjekket både ved egen læge og ved special øre/næse/hals læge, og der er ingen problemer med hendes ører!
Hvorfor sover hun så uroligt? Det er somom hun aldrig falder i den dybe søvn, men hun svinger i REM-søvnen og så i den lette søvn hele tiden!
Har du nogle gode råd? Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, og jeg trænger virkelig snart til noget nattesøvn!
Det, at hun har kolik, giver os jo daglige skrigeture, som vi prøver at få bugt med! Men det lader ikke til at der er noget der hjælper, og jeg er nu desværre kommet til det punkt hvor jeg bebrejder min datter lidt, og bliver gal på hende! Jeg synes ikke hun kan være bekendt at græde/skrige sådan! Vi gør jo ALT for hende.....
Og burde kolikken ikke være ovre nu, hvor hun er 3½ måned?! - Jeg holder snart ikke til det mere!
Både min læge og min SP trækker på skuldrene, for jeg har prøvet alt hvad de har foreslået! - Det sidste vi mangler er en indlæggelse på Børneafd. - Men kan det være rigtigt?
Jeg håber virkelig ikke det er alt for rodet! Og jeg håber du kan finde hoved og hale i det hele!
På forhånd tak fra en meget udslidt mor!
- Mygirlie