Svar: Putning - svær at få til at sove
7. september 2009
Alder:
8 mdr.
Hej med jer
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er en god idé at arbejde på lidt faste sovevaner og et godt putteritual med den alder jeres dreng har nu. Der sker dog rigtig meget med ham udviklingsmæssigt og det I oplever er således helt normalt.
Jeres dreng er godt igang med separationsfasen og det betyder at han på en gang har rigtig meget behov for at kunne se jer, for at vide at I er der og at han ikke er forladt. Han er begyndt at kravle og bevæge sig mere ud i verden på egen hånd og det betyder at han ikke længere sidder så meget på skødet, han har således ikke samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen.
Men behovet for nærhed har han stadig og netop om aftenen viser dette sig ofte. Her hvor roen skal falde over ham, hvor han skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger han ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt at man i denne periode sætter sig hos barnet, sørger for at give den kontakt og nærhed som han viser behov for, det der skal til for at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove.
Den øgede motoriske udvikling betyder også at han rent fysisk har mere uro i kroppen om aftenen og om natten, når han skal sove. Det er ikke unormalt at børn øver sig i at kravle, rejse sig ved tingene osv. når de skal sove. Det er nemt at få fat i sengens tremmer, hive sig op at stå og det er derfor et godt sted at øve sig.
Samtidig får jeres dreng også lagt sig i nogle stillinger som han ikke selv kan komme væk fra om natten og han har behov for hjælp til at blive lagt ned igen. Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal man lade ham karte rundt, lige trække tiden lidt, lade ham trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få ham videre i søvnen. Så længe han er glad og tilfreds, står og smiler osv. så er det helt fint at lade ham være lidt - græder han er situationen en anden og det er her meget vigtigt at I lytter til ham og forsøger at finde ud af når han græder, hvorfor han græder og så vurdere, hvordan I skal handle.
Hvis han græder fordi han er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at lade ham ligge i sengen, sidde hos ham, holde hænderne på ham og berolige ham, så han falder i søvn. Men andre gange græder han fordi han er utryg og føler sig forladt (separationsfasen) og han har brug for at blive taget op, holde om, siddet med - indtil han er så fyldt med nærhed og fysisk kontakt at han er parat til at komme tilbage i sin seng.
Det er dog meget vigtigt at han falder i søvn, der hvor I gerne vil have ham til at sove. Hvis han falder i søvn et andet sted end i sin seng og I så senere flytter ham over i sengen, så risikerer I at han vågner og pludselig oplever at ligge et andet sted, at være væk fra mors og fars favn og det giver yderligere utryghed. Det er derfor ikke nogen god idé at han både er i jeres seng og derefter i sin egen seng - prøv om I kan nøjes med kun at putte han i egen seng, hvor I ønsker han skal sove.
Hvis han er helt ulykkelig og ikke vil ned i sin seng, så vil det være en god idé at tage ham med ind i stuen igen og vente på at han atter viser træthedstegn, hvorefter I så forsøger endnu en gang. Altid putte ham i sengen, imens han lige når at registrere at han lægges der og forbinder stedet der med at falde i søvn.
Hvis han er til hopla og sjov, når han skal puttes, ser det som en stund, hvor I skal lege og der er underholdning, så kan det være en god idé at gå fra ham - netop for at markere at han ikke skal lege nu, men at det er sovetid.
Hvis man vælger metoden med at gå til og fra, så går jeg ikke ind for at man forlænger tiden hele tiden. Jeg synes det er vigtigt at man putter sit barn kærligt og nænsomt, gør stedet til et trygt og rart sted at være før man så går. Man er aldrig væk i mere end højst 3 minutter af gangen, så går man tilbage, betrygger barnet i at man er der, putter dynen om igen, kærtegner lidt og går igen, vender tilbage hele tiden, så barnet lærer at man er der selvom man er ude af syne. Vender altid tilbage hvis barnet græder, vender også tilbage selvom barnet ikke græder - det handler altså om at barnet lærer at sove selv vel vidende at mor og far er der og passer på mig:o)
Hvis jeres dreng klynger sig, er helt ulykkelig og gør alt hvad han kan for at forhindre jer i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at han vil bestemme og have sin vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Når alt dette er sagt, er det naturligvis også vigtigt at tidspunktet for søvn er rigtigt og du skriver at I putter ham kl. 19 fordi han tydeligt er træt der - men samtidig skriver du at han sover 2-3 lure dagligt ... Hvis han nogle gange sover 3 lure, så ligger sidste lur sandsynligvis efter kl. 16 og vil derfor påvirke hans nattesøvn. Det er derfor uhensigtsmæssigt at han sover på den måde ...
Jeg sender her en plan for, hvordan en dag kan se ud - både hvad angår mad og søvn, fordi begge dele spiller ind på lysten og evnen til at kunne overgive sig til søvnen om aftenen og sove godt om natten:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, ½ bolle med smør, ost i stænger. Vand af kop.
Formiddagslur, sover måske 45 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med grøntsagsmos for at blive godt nok mæt. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 - afhænger af hvor sent og hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost i stænger, en lille portion tykmælk med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsagsmos, sovs af forskellig slags. Der skal være mad i stykker suppleret med mos, så han bliver mæt nok. Vand af kop.
Kan evt. suppleres med en godnatgrød som en del af putteritualet, hvis han ikke har spist særlig meget aftensmad.
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig
Med hensyn til indtag af mme, så har jeg i denne plan givet plads til 4 flasker, de fleste børn vil i 8-9 måneders alderen stille og roligt blive skruet ned til 3 flasker. Hans behov er mellem 500-600ml i døgnet + den mælk der naturligt indgår i grød og mos og den væske han kan drikke af en kop.
Jeg håber at ovenstående plan hjælper jer videre. Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske