Svar: Mindre mælk om natten - og sutteflasken afkoblet fra putning?
7. september 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Eva
Børn i din datters alder vil ofte kunne sove ca 6 timer uden at få mælk. det kan godt være at de vågner, har brug for hjælp til stillingskift, brug for hjælp til at få dynen om sig osv. men mælk behøver de normalt ikke om natten ... MEN, det er stadig vigtigt at barnet får sin mælk og mælkebehovet (= væskebehovet) er fortsat meget stort, så hvis barnet skal sove 6 timer fra kl. 24-06 som du f.eks. ønsker, så vil barnet naturligt skulle starte tidlig morgen med en flaske.
Det kan godt være en løsning for jer, at du forsøger at lære din datter at sove uden flasken kl. 03-04.30 men hun vil så skulle have den kl. 05.30/06 og så er spørgsmålet hvad der egentlig vil fungere bedst for jer. For der er jo altid en risiko for at hvis hun får flasken der, så vil den måske påvirke hendes indtag af morgengrød ...
Men det er et forsøg værd, du kan prøve at skrue mere og mere ned for mængden du giver hende kl. 03/04 og til sidst sætte noget andet i stedet - gerne en sutteklud, hjælpe med stillingsskift osv. så hun stille og roligt kan komme videre i søvnen med det.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05.30-6: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Flasken undværes nu, både for at lære hende at sove uden, men også fordi den ikke må tage pladsen op for frokosten ...
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur mellem 13-14 som nu
Eftermiddag 16: Tilbydes evt. lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Kan også tilbydes flaske om eftermiddagen for at sikre tilstrækkelig mængde mælk. Det er bedre at give en flaske ekstra her - i stedet for at hun efterspørger den om natten.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes kogte grøntsager, kartoffelbåd osv. i hånden at gumle lidt på, kan også få små bidder af indmaden af en frikadelle og lignende at tygge i, ris med lidt sovs osv. altså stille og roligt mere udgangspunkt i jeres mad og mad med lidt bid i. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten kl. 19.30
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Det er normalt en super god idé at give skemad, når barnet vågner af en lur og følge efter med mælk inden barnet puttes igen. Det er som du skriver, naturligt at få lun mælk, falde til ro i kroppen og barnet sover ofte meget bedre på denne måde - søvnen bliver bedre med mad og mælk i maven ... :)
Det er dog vigtigt, som du også er opmærksom på, at din datter lige når at registrere hvor hun bliver lagt og således forbinder sin seng eller barnevogn med stedet hun skal sove. Hun må altså ikke falde i søvn i din favn og med flasken i munden og først derefter flyttes - men skal lige misse med øjnene, se hvor hun ligger og derefter overgive sig til søvnen. Hvis du følger dette og det lyder sådan, så behøver du ikke på nuværende tidspunkt bekymre dig om afhængighed af flaske for at kunne sove.
Stille og roligt skal hun dog vendes lidt fra flaksen igen og det gør man normalt om dagen. Det vil sige, du starter med at fjerne flasken om formiddagen og lærer hende at sove formiddagslur uden. Der erstattes med et mellemmåltid i stedet. Flasken om eftermiddagen erstattes på samme måde af et mellemmåltid - med mindre den er vigtig for det samlede mælkeindtag.
Dernæst fjernes flasken inden middagslur - igen, nogle børn har behov for den i et stykke tid og det er helt fint - fordi de så sover igennem om natten :)
De flasker der bliver tilbage er altså aften, sen aften og tidlig morgen og det er som du skriver naturligt at barnet indtager flasken mere eller mindre halvsovende. Hun skal nok på sigt lære at sove uden.
Flasken der forsvinder sidst er ofte flasken inden putningen om aftenen. Den forsvinder mellem 12-18 måneder og erstattes af en kop lun mælk, en banan og en godnathistorie. Så mælken er altså stadig en del af putteritualet i den alder, men bare ikke i flasken ...
Så ja, på sigt skal flasken afkobles fra putningen, men mælken er stadig vigtigt og det er helt okay at udnyttet den lune mælks beroligende og afslappende virkning.
Det er her vigtigt at man er opmærksom på at sætte noget andet i stedet og det kan f.eks. være en sutteklud, som barnet konsekvent får at sove med hver gang. Kluden kan fint gives sammen med flasken. Kluden har den fordel at den ikke behøver være i munden, barnet bliver ikke afhængig af at skulle sutte for at finde ro. Sammen med kluden kommer også nogle små beroligende ord "sshhh", "sssååå" osv. som du naturligt siger, når din datter skal sove. Ligesom du også kærtegner hende på en bestemt måde. Du skal altså sætte nogle små ting i stedet, som du på sigt kan putte og berolige hende med - både når hun skal sove, overgive sig til søvnen, men også om natten, hvor hun måske af en drøm eller behov for stillingskift har brug for hjælp til at komme videre i søvnen :)
Når du skærer flasken væk, så har hun altså stadig sin klud, sine lyde, sine kærtegn osv. og vil stille og roligt kunne komme i videre med disse ting - behøver ikke længere flasken i munden og de store mængder mælk i maven ... :)
Jeg håber at du hermed er hjulpet lidt videre på vej og har fået lidt ro til at fortsætte den gode gænge I er kommet ind i :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske