Brev:
Mindre mælk om natten - og sutteflasken afkoblet fra putning?
7. september 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Helen
Nu tillader jeg mig altså at skrive til dig IGEN. Jeg synes, dine svar er noget mere anvendelige end min egen sundhedsplejerskes (da hun som regel bare spørger, hvad jeg selv synes... ;-) )
Jeg har tidligere drøftet madplan og søvn med dig og har også haft god fremgang med søvnen på baggrund af dine råd. Men jeg synes stadig, at vi bør kunne gøre fremskridt med søvnen - især når jeg kigger på mange med jævnaldrende børn, som sover igennem eller i hvert fald kun får én flaske om natten...
Vores datter er nu 7 mdr. og har fået flaske siden hun var knap 6 mdr. "Problemet" består i, at hun stadig får flaske 2 gange hver nat, og jeg mener (håber i hvert fald!) det burde kunne skæres ned til en gang. Vores dage ser nogenlunde sådan ud:
Kl. Står op kl. 6
Kl. 7.30 Grød med frugtmos, ca. 1½ dl
Kl. 9 Flaske, ca. 100-120 ml
kl. 9-10.30 Sover
kl. 12 Grøntsagsmos med kød/fisk, ca. 150-180 g
Kl. 13 eller 14 Flaske, ca. 100 ml
kl. 13.30/14 Sover
kl. 16 Flaske, ca. 100 ml (nogen gange én stor flaske kl. 15)
Kl. 18 Grøntsagsmos med kød/fisk, ca. 150-180 g, agurkestav el. lign
kl. 19.30 Flaske, 150- 200 ml, godnat
kl. 23-24 Flaske 150-180 ml
kl. 3-4.30 Flaske, 70-120 ml
Hun vågner af sig selv for at få flaske begge gange om natten. Jeg har prøvet at få hende til at sove uden - men uden held. Hvad vil du anbefale, at man gør for at mindske antallet af flasker om natten? Såvidt jeg har forstået af din brevkasse, bør de kunne sove 6-7 timer i stræk på dette tidspunkt - så hun burde vel kunne undvære den sene natflaske?
I relation til det ovenstående er jeg lidt bekymret for, om vores datter er blevet "afhængig" af flasken for at falde i søvn. Jeg har på baggrund af dine forslag til madplan lagt hendes formiddags- og eftermiddagsflasker, så hun får dem inden sin lur (ud fra tankegangen om, at hun så er mæt og bør kunne sove længere). Tidligere fik hun dem typisk efter sin lur. Men nu hvor de ligger inden luren, så virker de faktisk som et søvndyssende middel, dvs. at hun bliver afslappet og døsig af dem og derefter kan lægges direkte i seng.
Hun sover ikke, når jeg lægger hende i sengen, men hun er ret døsig og putter sig straks med sin putteklud (og sut). Det samme sker om aftenen ved godnatflasken. Jeg er bange for, at hun efterhånden er blevet afhængig af flaskens beroligende effekt, for at kunne falde i søvn. Hvad tænker du om det? Skal jeg forsøge at afkoble flasken fra putningen igen, så hun fx får flasken et stykke tid før sengetid (eller efter luren om dagen)? Tror du, at det vil kunne hjælpe på, at hun vågner om natten og kun vil sove, hvis hun får flaske?
Jeg vil lige tilføje, at vores datter er en meget aktiv og nysgerrig pige, hvilket ofte gør spisningen til lidt af en udfordring. Det gælder både skemad og flaske, men især med flasken bliver hun ofte ukoncentreret, når den allerværste sult er stillet (efter 70-100 ml). Faktisk er det nemmest at få hende til at tage flasken, når hun er søvnig, hvilket også har været en af årsagerne til, at jeg har flyttet flaskerne til at ligge inden hendes lur.
Jeg ser meget frem til dit svar. Det begynder at nærme sig, at jeg skal starte på arbejde igen, så jeg håber, at vi kan få lidt mere styr på nætterne inden da...
Med venlig hilsen
Eva