Svar: Mere mad? - 6 mdr.
7. september 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Helle
Du har en pige som sover utrolig flot og faktisk langt mere end man kan forvente i hendes alder. Jeg ved at mange vil være dybt misundelige over at høre om din nattesøvn :)
Du skriver: "Regnede ellers lige med, at hun nu hun er et halvt år skulle til helt at undvære nat-amningen, men det virker faktisk som om, hun går i modsat retning og kræver mere mad!" Og ja - præcis sådan er det faktisk. Din datters mælkebehov er stadig meget højt, faktisk har hun sandsynligvis brug for ca 1000ml mælk i døgnet - her er både tale om mælk- og væskebehov der skal dækkes ...
Netop i takt med at hun begynder at spise mere og mere skemad i løbet af dagen, så vil hendes behov for mælk og væske skulle stilles på andre tidspunkter. Derfor har børn i lang periode brug for mælk på ydertidspunkterne - tidlig morgen, aften og sen aften for at blive dækket ind. Det er derfor meget normalt at børn der tidligere har kunne sove mange timer om natten uden at få mælk pludselig har behov for mælken netop fordi de om dagen inden anden form for mad.
Men når det er sagt, så er det dog også relevant at du nu begynder at give din datter lidt mere mad i løbet af hele dagen. Hun skal gerne op på 3 måltider skemad + mad i hånden som lette mellemmåltider og derudover skal hun naturligvis stadig ammes. Det er meget bedre at du giver hende 1/2-3/4 dl. 2-3 gange dagligt end 1½ dl. grød eller mos en gang dagligt og hun så afviser mælken.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 6: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende, vand af kop.
Amme og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes, tilbydes evt. lidt frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Powernappen begynder måske at kunne blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med lidt brødskorper eller lignende i hånden, vand af kop
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Midt nat 03: Ammes som nu. Du kan evt. forsøge at lægge til sen aften kl 23-24 og få hende til at spise i søvne mod at du så kan få dine sammenhængende timer derefter .. det er en mulighed.
Så det er altså et reelt behov at få mælk i løbet af natten, men også et reelt behov nu at blive fyldt ekstra op med både mad og mælk hele dagen igennem - og jeg håber at min nye plan viser dig hvordan :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske