Svar: Søvn - tvillinger
7. september 2009
Alder:
8 mdr.
Kære tvillingernes mor
Tak for dit brev og dine spørgsmål, som jeg vil forsøge at besvare i den rækkefølge de stilles :)
Planen for dagen ser umiddelbart rigtig fin ud. Det vil være relevant at børnene nu begynder at få mere mad i stykker, mere mad med bid i, som kræver en vis koncentration at spise. Det at skulle spise mere koncentreret giver naturligt en anden træthed, de bruger sig selv mentalt og det er vigtigt. Lige nu er det motorisk igang med en stor udvikling, kryber, skal igang med at kravle, rejse sig ved tingene osv. og det er vigtigt at de får stimulation både motorisk og mentalt og netop bliver både motorisk og mentalt trætte - for at kunne sove godt. At børnene sover forskelligt kan godt hænge sammen med at de generelt udvikler sig lidt forskelligt og det er helt okay :)
De har brug for små brødhapsere om formiddagen sammen med deres frugt, og de har brug for rugbrødshapere med forskelligt smørbart pålæg til frokost, sammen med deres grøntsagsmos. Jeg kan ikke helt ud af din plan se, hvor meget mad i stykker de får - så det er mere for at nævne at de nu har brug for begge dele: mad i stykker, som spises med fingrene og måske en gaffel og så mos, der gives med ske.
Jeres putteritual lyder rigtig fint - og jeres dreng responderer også rigtig godt på det. Det lyder som om at jeres datter har behov for lidt ekstra, for at finde roen og en kugledyne er naturligvis en mulighed - men i første omgang, hvorfor så ikke forsøge med en voksipose, drømmepose osv. Det vil være en fordel her til vinter, hvor det bliver koldt og de stadig kan have glæde af at stå ud og fordelen ved at putte hende i en sovepose er, at hun både bliver omsluttet og føler sig tryg og tæt - men samtidig vil posen også kunne følge hende uanset hvor hun sover. Hun kan blive puttet i den indendøre, evt. få lidt mælk at sove på og så blive lagt der, hvor I ønsker hun skal sove. Posen og det at blive puttet i den vil således være det genkendelige det trygge, når hun bliver lagt der, så ved hun hvad der skal ske.
Kugledynen er normalt mest til børn der har en eller anden form for handicap eller behov for særlig støtte, når de skal sove. Den kan naturligvis også bruges til andre børn, men den er for det første ret dyr (man kan evt. leje en) og så er spørgsmålet om ikke en sovepose måske kan gøre det bedre for jer - det er min umiddelbare tanke ...
Med hensyn til babywhisper (op ned metoden) så kan ingen vel have noget imod en metode, hvor fokus er at barnet skal lulles til ro og ikke græde sig i søvn :) Jeg kender dog ikke metoden i detaljer, men i forhold til et barn på 8 måneder og tage op-lægge ned igen og igen, så tænker jeg at der er lidt overvejelser at gøre :)
Et 8 måneders barn vil naturligt ofte vægre sig mod at skulle sove. Børn i denne alder, forstår stadig ikke hvor man er, når man er ude af syne - de kan ikke forholde sig til at man er inde i stuen og at de roligt kan lægge sig til at sove på værelset. Samtidig er børn i denne alder motorisk meget urolige og har brug for hjælp til at finde fysisk ro. De får sig ofte lagt i stillinger, de ikke kan komme væk fra, lægger sig f.eks. op i kravlestilling, ligger og vugger frustreret frem og tilbage, banker hovedet ind i sengegavlen osv. og har brug for hjælp til stillingsskift og at blive lagt ned igen.
For børn i denne alder gælder derfor at man skal vurdere, hvad barnets gråd eller protester handler om og børn skal ikke nødvendigvis tages op, hver gang de græder i denne alder. Mange børn vil faktisk have det bedre med, at man hjælper dem med at blive lagt ned og hjælper dem med at finde roen, hvor de skal sove. Hjælper dem til fysisk ro.
Hvis barnet græder og tydeligt er ked af at blive lagt væk fra en, savner favnen og det at blive holdt om - for netop at finde roen og mærke 'mor er der stadig væk' så skal man naturligvis tage barnet op, trøste, vugge, berolige og når barnet så er rolig, så lægger man det ned igen.
Det er i 8-12 måneders alderen ekstra vigtigt at man bruger sin stemme og beroliger barnet, siger små bestemte ord som "sshh" eller små kommandoer "læg dig ned" eller "sove nu" eller lignende, som barnet naturligt lærer og finder ud af hvad betyder - sagt på en god og kærligmåde, ikke hårdt men som giver barnet følelsen af "jeg er her, alt er okay, det er sengetid nu".
I denne alder er det også vigtigt at man vurdere hvornår det er vigtigt at man sidder hos barnet, hjælper med at falde til ro og overgiver sig til søvnen - og hvornår det er bedre at gå. Vælger man at gå, så gør det kortvarigt, max væk i 3 minutter og vend altid tilbage uanset om barnet græder eller er stille. Det handler om at lære barnet, at man stadig er der, selvom man er ude af syne.
For at lære barnet dette, så er det også vigtigt at øve det om dagen, f.eks. øve 'borte-tit' eller gemmeleg, hvor man skiftes til at gemme sig (som voksne) og hvor barnet sammen med mor eller far, så skal finde den anden "Hvor er far henne ..? .... Der var han jo!". Altså stille og roligt give barnet en fornemmelse af at man ikke er forladt, selvom mor ikke lige kan ses.
Så:
- Brug jeres rutine, som I har og som umiddelbart fungerer.
- Put jeres dreng som I plejer og put også jeres datter i seng, lul hende evt. lidt til ro, bruge en sovepose.
- Hvis hun græder, så vurder hvad gråden handler om. Hvis hun protesterer mod at skulle sove og dagen slutter nu, så kan I være nødt til at gå kortvarigt, for at vise at der ikke er tale om sjov og underholdning - det er ikke derfor I er der.
Hvis hun græder fordi hun har svært ved at finde ro og overgive sig til søvnen, så vurder, hvad der vil hjælpe nu. Måske er et par hænder på hendes krop, tyngden, det at I vugger hende til ro liggende i sengen, det hun har brug for. Måske de beroligende ord - ssshh, sååå eller lignende. Måske har hun brug for at komme op, falde helt til ro og så putter I hende igen. Måske skal I bare sidde hos hende, være der, så hun kan mærke at hun ikke er alene.
Med hensyn til flasker og behov for mælk, så vil de fleste børn i 8-9 måneders alderen have behov for mellem 500-600ml mme dagligt - heri ligger også en stor del af deres væskebehov. Hvis barnet drikker 180-200 ml af gangen, så passer det normalt fint med 3 flasker i døgnet. Hvis jeres børn kun drikker 100ml så er situationen naturligvis en anden.
De skal have mindst 400ml for at få deres jernbehov dækket og dem må I give i flaske. Derudover vil de så få ekstra mælk via grød og mos, som I også må sikre dem. Det kan altså være en fordel at bruge lidt ekstra mme i maden, for at sikre dem nok og væskebehovet må så også dækkes af vand.
Hvorvidt dagpleje eller vuggestue vil være bedst for jeres datter afhænger helt af hvad mulighed der er hvor I bor. Hvis børnene kan komme i en lille institution, men få børn på stuen og pædagoger der er vant til og uddannet til at tage sig af børn med særlige behov - f.eks. børn født før tid eller lignende, så kan det være rigtig godt. Modsat, hvis man har et barn, som ofte får mange infektioner, virker ekstra følsom overfor skift osv. så kan det være en fordel at vælge dagpleje. Især hvis man bor et sted, hvor der er dagplejer, som særligt interesserer sig for disse børn. Der findes jo dagplejere som har taget forskellige kurser for at kunne hjælpe børnene bedst - det kan være dagplejer med særlig interesse for at passe børn med astma og allergi, børn født for tidligt, børn med nedsat hørelse osv.
Hvorvidt jeres datter har behov for at komme et mindre sted og med lidt ekstra ressourcer, kan jeg desværre ikke vurdere herfra hvor jeg sidder. I kan evt. tale med jeres egen sundhedsplejerske omkring det, hun vil også kunne oplyse jer om, hvad muligheder der er i jeres kommune.
Når jeres dreng vågner om natten, så hænger det ganske sikkert sammen med en udvikling han er i gang med lige nu. Det hjælper ofte at få barnet til at drikke noget vand, fordi vand er med til at 'trække lidt mod virkeligheden' og efter en tår vand kan han så sove videre igen ... Måske behøver I ikke tage ham helt ind i stuen og vække ham, men kan lulle ham videre i søvnen - altså videre i søvnfasen, hvor han ikke behøver drømme videre ...
Jeg håber I kan bruge lidt af ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske