Brev:
Søvn - tvillinger
7. september 2009
Alder:
8 mdr.
Søvn - tvillinger
Kære Helen,
Jeg har tidligere skrevet til dig om vores problemer med at få vores nu 8½ mdr. gamle tvillinger til at sove om natten, men håber at du endnu engang vil give os et godt råd. Børnene sover i hvert sit værelse, da de ellers vækker hinanden hele tiden, men især vores datter er ret lydfølsom og vågner hvis hendes bror græder.
Vores dreng sover gennemgående godt. Han er nem at putte i barnevogenen om dagen og forholdsvis nem om aftenen, hvor han mosler lidt rundt i sengen inden han falder til ro. Han vågner derefter nogle gange i løbet af natten hvor han skal have sin sut, og nu er han begyndt også at have perioder hvor han er helt utrøstelig. Han er ikke rigtig til at få kontakt med men græder og græder, og det virker som om han drømmer. Vi må tage ham ned i stuen, tænde lyset, give ham noget at drikke og tage noget af hans tøj af før han vågner op. Derefter falder han helt til ro og sover videre.
Vores pige har altid været svær at få til at sove både dag og nat. Hun er en sart sjæl som er meget opmærksom når der sker noget nyt, men har svært ved selv at sige fra inden det virker som om hun bliver overstimuleret. Hun kravler ikke endnu men er god til det finmotoriske og pludrer meget nuanceret.
Om dagen kæmper hun af al magt mod søvnen i barnevognen medmindre man ruller med hende (og det er svært da bror ligger i sin egen vogn for at de ikke skal vække hinanden hele tiden, og man kan jo ikke gå fra ham). Ofte sover hun kun 2-3 lure af max en halv time. Om aftenen er det meget forskelligt om hun lægger sig til at sove efter et par godnatsange eller om hun hidser sig op og skriger til hun bliver taget op og gået i søvn, men det kan undertiden tage flere timer. Hun vågner derpå en del gange i løbet af aftenen med et skrig og skal lige løftes op for at falde til ro hvorefter hun normalt sover videre. Begge børn vågner ved 5-tiden men kan nu sove videre til kl. 6 hvis de får lidt mælk.
De virker begge meget trætte kl. 18.30, med mindre det er lykkedes at give dem et sent powernap, og de bliver derfor puttet så tidligt. Vi har prøvet at putte dem senere, men det gjorde blot situationen værre. Dagene følger ikke en helt fast rutine, da det simpelt hen ikke har kunnet lade sig gøre at få indført, men ser ca. sådan ud:
Kl. 05: Evt. flaske, hvis de ikke umiddelbart sover videre uden.
KL. 06: Står op
Kl. 06.30: Havregrød
Kl. 8.00: Morgenlur - varierer mellem ½ og 1½ time
Formiddag: Mellemmåltid, f.eks. frugt
KL. 12: Frokost
Kl. 12.30: Eftermiddagslur - varierer mellem ½ og 1½ time
Eftermiddag: Mellemmåltid, f.eks. speltfras med mælk e.l.
17.30: Aftensmad
18.15: Evt. bad og nattøj på
18.30: Flaske
18.45: Puttes
21-22: Flaske i søvne
Vi følger en del af rådene fra "Sov igennem uden gråd" således at der er mørkt og roligt om aftenen, vi undgår unødig aktivitet, har et putteritual (ren ble og nattøj på, flaske, puttes i sengen, synge et par sange, spille samme CD med afslapningsmusik). Vores pige synes at være glad for at blive puttet tæt i sin dyne, selvom hun sveder voldsomt. Vi har overvejet om en kugledyne kunne være rar for hende, men tænker at den måske vil være for varm.
Vi håber du vil hjælpe os med følgende spørgsmål:
1. Ser dagsplanen fornuftig ud?
2. Har du gode råd i forhold til putning af vores datter både dag og nat, når der nu også er et andet barn at tage hensyn til?
3. Vil en kugledyne måske være et forsøg værd?
4. Vi har læst om Babywhisperer/op ned metoden. Hvad er din holdning til den?
5. Hvor mange flasker mme er det relevant at give dem på nuværende tidspunkt (de drikker oftest kun 100 ml. ad gangen)
6. Vi er af og til lidt bekymrede i forhold til vuggestuestart for vores datter om 2½ måned, da hun tilsyneladende let bliver overstimuleret - kan man sige noget generelt om hvorvidt mange børn vokser sig fra dette, eller om vi skal begynde evt. at overveje dagpleje i stedet?
7. Kan vi gøre noget for at hjælpe vores søn når han har mareridt om natten?
Tak fra tvillingernes mor