Svar: Ændring af dagsrytme - 9 mdr.
7. september 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Trine
De fleste børn vil først i 12-18 måneders alderen kunne nøjes med en lur dagligt, så det vil være helt naturligt at din dreng fortsat har behov for en formiddagslur, når han starter dagpleje.
Det er aldersmæssigt helt relevant at hans formiddagslur kun varer ca 45 minutter som du skriver og jeg tænker at den sagtens kan bibeholdes hvor den ligger nu. Flasken om formiddagen skal erstattes af et mellemmåltid og så kan han få frokost og blive puttet til middagslur ca kl. 12, sammen med de andre børn. På sigt vil han således naturligt komme ind i deres rytme - det sker stille og roligt i takt med at han helt springer sin formiddagslur over.
Lige nu vil han sandsynligvis være en af de sidste der bliver puttet, fordi han netop har fået en formiddagslur, men når han begynder at være vågen hele formiddagen, så vil han måske have behov for at være en af de første der puttes ... Den fleksibilitet vil dagplejer sandsynligvis lave helt af sig selv :)
En plan for dagen ser nu således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske
Morgen 7: Havregrød med frugt og vand
Puttes til morgenlur/formiddagslur som nu, sover ca 45 minutter
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, kogte grøntsager i stykker, små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer - suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Flaske og puttes til lur ca kl. 12-12.30, sover måske 1½ time, måske lidt mere. Husk på det også trætter at starte i dagpleje og at han naturligt har behov for mere søvn ...
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, en lille portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys, revne æbler, müsli (uden honning/chokolade), Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Maden tager udgangspunkt i det I andre spiser og der er mad i stykker og moset mad. Det kan f.eks. være kartofler moset med lidt sovs og stykker af frikadelle ved siden af, vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød inden sengetid, som en del af putteritualet
Flaske og puttes til natten ca 19 som nu
Jeg har bibeholdt flaske inden middagslur fordi jeres dreng nu sover igennem om natten og mælkeindtaget skal fortsat sikres. Hvis han får min. 400ml mme dagligt, så vil hans jernbehov være dækket ind og 3 flasker a 165 ml er meget fint - derudover får han jo også mælk i grød og mos, via sovs osv. Flasken om eftermiddagen erstattes af lidt tykmælk eller lignende i stedet.
Jeg håber ovenstående plan viser dig, hvordan en dag kan se ud og hvad du kan forvente i forhold til hans søvn, behov for flasker osv.
Rigtig meget held og lykke med indkøringen og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske