Svar: Mad, startede glad ud men ...
7. september 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Dorthe
Da din datter er ved at få tænder og derfor har gummer der klør og irriterer lidt, så vil det være rigtig godt, at du begynder at give hende lidt i hånden, som hun kan sidde og sutte på, opbløde med spyt og gumle på.
Det er helt naturligt for børn netop at putte i munden og i 6 måneders alderen bliver barnet mere og mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting og det er vigtigt at imødekomme dette og den udvikling barnet befinder sig i.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer barnet at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til at spise skemad.
Agurk skulle i øvrigt efter sigende indeholde nogle stoffer som kan virke lidt lokalbedøvende på gummerne, når tænderne begynder at irritere lidt...
Så mit råd til dig, er at du lige nu forsøger at starte hvert måltid med lidt i hånden, som din datter kan sidde og sutte på. Du kan give hende blød frugt som appelsinbåde, blommer, fersken eller lignende, - altså store stykker hun kan sidde med i hånden og sutte saften ud af. Det er vigtigt at du giver hende blød frugt, sådan noget som æble, vil meget hurtigt kunne knække af og sætte sig fast i halsen.
Du kan også give hende ristede rugbrødsbjælker, hvor du skærer et mørkt rugbrød i humpler og rister dem i ovnen. Du kan købe specielle skorper, tvebakker eller lignende eller bruge enden af et franskbrød og lad hende sidde og gumle lidt på det.
Hvis du starter hvert måltid med at give hende noget at gumle på, så bliver hun opmærksom på at det er spisetid nu og bliver motiveret til at spise ... Imens hun gumler laver du så skemaden klar og så er hun kar til at spise :)
Hun skal naturligvis altid være under opsyn, når du giver hende noget i hånden at sidde med!
Planen for dagen ser rigtig fin og alderssvarende ud, så fortsæt på samme vis - bare med lidt mad i hånden også :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske