Svar: Kontaktsøgende og svær at tilfredsstille
6. september 2009
Alder:
17 mdr.
Kære Louise
Det er meget normalt at børn bliver pylrede og mangler overskud sidst på dagen og at de har det bedre om aftenen, og vågner lidt op, bliver glade osv. - der hvor vi egentlig helst så at de var trætte og skulle i seng ...
Det handler naturligvis om barnets udvikling, træthed efter en lang dag, det er svært at omstille sig, det er svært med skift fra institution til hjem og omvendt, men det er også svært bare at være hjemme. Der skal jo også ske noget og nu hvor jeres dreng er begyndt at gå rundt, så har han en masse uro i kroppen, som skal bruges. Han har rigtig svært ved at sidde stille, han har brug for at komme ud, bruge sig selv fysisk, men også mentalt - opleve, mærke verden, bruge alle sine sanser osv. og det er derfor det hjælper at gå en tur - faktisk er det et af de råd jeg ofte giver, 'gå en tur sidst på eftermiddagen', det er en rigtig god idé :)
Men derudover handler det ofte også om at barnets mad ikke er helt godt nok sammensat. En ting er at han får noget at spise om eftermiddagen, det er vigtigt og det er godt du er opmærksom på det - noget andet er hvad han får at spise ...
Det er vigtigt at han stadig får rigtig mange måltider i løbet af dagen, det er stadig vigtigt med små mellemmåltider, som består af rigtig mad. Det er vigtigt at spise sundt og godt for at gøre humøret stabilt.
Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden og dette gælder både børn og voksne, starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret.
Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas. En havregrynsbolle om eftermiddagen, kunne derfor være en idé hos jer - eller måske en havregrød ...
Det er vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker.
Min umiddelbare tanke omkring pylrede, utilfredse og brokkende børn er derfor at man prøver at gennemtænke, hvad barnet indtager af mad og drikke i løbet af dagen, om kosten kan sammensættes mere hensigtsmæssigt og at man så vidt muligt tilbyder vand som tørstslukker. Netop det at jeres dreng tydeligvis liver op og er glad og langt mere tilfreds om aftenen efter aftensmaden, kunne godt tyde på at du skal se lidt på sammensætningen af hans mad.
Du kan evt. give ham en grovbolle eller noget andet med, som han kan få om eftermiddagen allerede, når du henter ham, så han ikke når at 'gå kold' inden I kommer hjem ... :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske