Brev:
Vil ikke i børnehave - 3 år, 9 mdr.
6. september 2009
Alder:
3 år, 9 mdr.
Vil ikke i børnehave - 3 år, 9 mdr.
Hej Helen
Vores dreng på 3½ år vil pludselig ikke i børnehave her efter sommerferien. Før sommerferien var der ingen problemer og han var glad for at komme der. Han statede i forrige uge og havde heller ingen nem start. I 3 dage var 3 klasser slået sammen og han har helt sikkert følt sig lidt fortabt, idet han stadig ikke behersker sproget og ikke var blandt de kendte børneavelærerer.
På samme tid tog jeg og den lille på 1 år til DK i 5 dage da jeg skulle i skole. Jeg havde flere dage i træk snakket om at jeg tog afsted og han skulle være alene hjemme med far. I sidste uge skulle alt være normalt med de vandte lærerer og omgivelser og de samme børn.
Men - han starter i bilen og siger han ikke vil derhen og når vi kommer der vil han ikke ud af bilen. Han overtales, men helt galt går det når jeg eller min mand vil gå. Vi har snakket med ham om at vi skal arbejde og han derfor er nødt til at være i børnehaven. Han er med om morgen hvor vi afleverer den lille i vuggestue, så han ser at han også skal afsted.
Men han skriger og er fuldstændig ulykkelig når jeg går. Når jeg senere ringer hvordan det går, er de gået over og han opfører sig helt normalt.
Herhjemme er han meget kontaktsøgende og er hele tiden opmærksom på at den lille ikke får mere opmærksomhed end ham og er dybt jaloux.
Vi gør alt hvad vi kan for ikke at gøre forskel men det tangerer hen i retning af at jeg nærmest bevidst undgår at at give den lille opmærksomhed når dn store ser det for at undgå konflikt. Jeg ved godt det er konflikterne de lærer af, men jeg mangler i den grad redskaber til hvordan jeg skal håndtere det. Især legetøjet giver store konflikter, da den store mener alt er hans.
Desuden bruger den store stadig sut og nulleklud som jeg gerne vil have vendt ham af med. Jeg går og venter på en stabil periode, som jeg ikke synes kommer og derfor kan jeg ikke nænne at begynde på det.
Håber du kan hjælpe.
Mange hilsner Dorthe