Svar: Opkast igen og igen
6. september 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Benjamins mor
Det lyder som om at Benjamin er blevet undersøgt både af egen læge og på hospitalet og at man ikke skønner det nødvendigt at give ham medicinsk behandling eller operere. Det gør man normalt heller ikke, hvis barnet trives og tager godt på, så ser man tiden an og hos de fleste børn vil gylpen aftage i takt med at barnet bliver ældre og får mere og mere fast føde :)
Men det går naturligvis ud over familiens trivsel, hvis I føler at I ikke kan tage nogen steder, af frygt for at han kaster op ... :(
Da du giver flaske kan du med fordel give Enfamil AR som er en erstatning der er specielt udvikling til børn med refluks. Den virker ved at være tynd i flasken og først blive tyk i maven, hvorved den kan drikkes som almindelig mælk og virke, der hvor man jo ønsker den skal virke. At du har prøvet den før er ikke ensbetydende med at det ikke vil virke nu.
Du kan også bibeholde den mme du bruger nu og så i stedet tilsætte Johnannesbrødkernemel eller aprestagum, som det også hedder. Det er et gammelt husmoderråd, fra den tid hvor man ikke havde specialerstatning ... Det kan forsøges. Man kan sige at Enfamil har dokumenteret effekt, det findes der ikke ved brug af Johannesbrødkernemel, men nogle forældre oplever at det virker og det kan være et forsøg værd.
Opskriften er følgende:
Til ca 200 ml erstatning anvendes 1 gram (½ tsk.fuld johannesbrødkernemel)
1) Afmål den mængde vand, du skal bruge og hæld det i en gryde.
2) Når vandet koger tages gryden fra varmen
3) Den afmålte mængde johannesbrødkernemel piskes ud i det kogende vand
4) Jævningen afkøles til ca 40 grader
5) Modermælkserstatningspulveret piskes ud i jævningen
6) Blandingen stilles i kølesskab med låg (flasken skal være rengjort og skoldet).
Du kan evt. forsøge om du kan koge vand, hælde det på flaske, tilsætte johannesbrødkernemel og ryste rigtig godt og så tilsætte mme-pulver som du plejer - jeg er ikke helt klar over hvor let det opløses, om du er nødt til at piske i en gryde eller om det hele kan klares i flasken ... Det kan du jo fortælle mig, når du har forsøgt det :)
Det kan holde sig et døgn i køleskab. Da jævningen er tykkere end almindelig mælk, kræver det sandsynligvis flaskesutter med større hul.
Hvis du anvender færdigblandet modermælkserstatning, hældes den passende mængde johannesbrødkernemel ned i den lunede erstatning og omrystes godt, for at det ikke klumper.
Derudover tænker jeg at jeres sundhedsplejerske har meget ret i at det også kan handle om at jeres dreng spiser meget store mængder. Hvis I kunne holde hans indtag nede på 200 ml af gangen og så følge efter med en sut og i stedet så give en flaske ekstra - så kunne det godt have effekt :)
Det er ikke nogen god idé at give vælling - vælling er udarbejdet til børn tidligst fra 4 måneders alderen og det anbefales ikke at man starter før ... Vælling er i princippet det samme som en tynd grød. Det vil dog være rigtig fint at forsøge med en flaske vælling, når han bliver 4 måneder.
Jeg håber I kan bruge mine tanker, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske