Svar: Hjælp til kostplan til min lille pige
6. september 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Sabina
Nogle børn kommer rigtig hurtigt igang med mad med mere bid i, andre børn skal have lidt længere tid til det og det kan sagtens være at din datter hører til de sidstnævnte og det er helt okay :)
De fleste børn vil først være i stand til at tygge mad i stykker og dermed spise små brødhapsere, når de er omkring 8 måneder. Mange børn vil også have det bedste med at spise en blendet grød og mos og så få små hapsere ved siden af, det er altså ikke nødvendigvis en fordel at mose skemaden groft og lade barnet tygge sig igennem det. Nogle børn har det bedst med at få skemaden med skeen og vide at det bare skal synkes og det der kommer som små stykker, der gives med fingrene i starten er mad der skal tygges.
Ved at give hende små brødhapsere med fingrene, så har du også mulighed for at lægge dem ind i siden af munden på hende, så hun med det samme tygger sammen omkring dem og det gør det lettere at finde ud af at tygge, hvor det at få maden foran ind i munden gør det svært for hende at føre maden med tungen over i siden, tygge sammen og derefter synke.
Som sagt er de fleste børn omkring 8 måneder inden de begynder med små brødhapsere og når du vælger brød til din datter så skal du vælge brød som har et højt fiberindhold uden at det har hele kerner. Fiberindholdet i toastbrød plejer ikke at være særlig højt, prøv i stedet med bondebrød eller nogle af schulstads produkter, som f.eks levebrød gulerodsbrød - med op til 8 % kostfibre og ingen hele kerner ...
Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel, fuldkornsmel og havregryn er lavet af hele kerner, men hvor kernerne er blevet valset eller formalet, så skallen kostfibre kommer med. Brødet indeholder altså kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner.
Det du skal give din datter nu er de lidt grovere grødtyper, som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød og hvis den hjemmelavede grød virker for grov for hende lige nu, så køb et færdigt produkt til babyer, så hun får lidt fibre og mere substans end risgrøden giver. Hvis hun kun spiser risgrød, så må du prøve at blande lidt af en anden slags grød i, for stille og roligt at få noget andet i hende og vende hende til det andet :)
Derudover skal din datter have grøntsagsmos med kød eller fisk og det behøver som sagt ikke at være med store klumper, men det er en god idé at give hende mos af så mange forskellige grøntsager som muligt. Du kan købe glas til børn fra 6 måneder og forsøge med dem, du kan også lave mos af de grøntsager I andre spiser om aftenen. Hvis I får lidt sovs til, så er det fint at give hende dette, ligesom du også kan mose indmaden af en frikadelle til hende.
I stedet for mad i små stykker som hun skal tygge sig igennem, så giv hende mad i hånden, som hun kan sidde med selv, gumle på, opbløde med spyt osv.
Mit forslag til en dagsplan til et 7 måneders barn, med udgangspunkt i dine tidspunkter, ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske, ca 100ml (for at give bedre plads til morgenmaden)
Morgen 7.30-8: Grød, du kan godt give lidt risgrød, som hun kan lide og så komme lidt havregrød i for at få hende til at spise lidt anden og grovere grød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden - f.eks. en appelsinbåd hun kan sidde og sutte saften ud af, vand af kop.
Puttes til formiddagslur 9.30-10 (uden flaske, da den er givet om morgenen) - det giver bedre sult til frokost.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 12.30
Eftermiddag 15.30: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, eller igen - et mix mellem risgrød eller anden grød en overgang for at vende hende til smagen at noget nyt. Tilbydes frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Nogen vælger også at give flaske om eftermiddagen i stedet for grød - det er især, hvis barnet har svært ved ellers at indtage sit behov for mælk og det lyder ikke til at være tilfældet hos jer :)
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med lidt brødskorper, agurk, en kartoffelbåd eller andet at gumle på. Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, lidt sovs, lidt hakket kød i mosen, lidt ris osv. Ligesom hun kan sidde og gumle lidt på jeres grøntsager osv. Vand af kop.
Får sit bad som hun plejer
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig
Det er meget vigtigt at hun får sin rigtige mad først og tilbud om mælk efterfølgende. Det er en god idé at give mælk sen aften og tidlig morgen for at hun ikke er for sulten når hun vågner og derfor ikke kan koncentrere sig om grøden. Derfor også tidlig morgen i en mængde, som stadig levner lidt appetit.
Flasken formiddag udgår dermed og det giver samtidig plads til mere frokost. Først når hun har spist både formiddagsmåltid og frokost tilbydes hun flaske igen - jvf. plan.
Formiddagslur skal hun stadig have, men det er en god idé at lægge den lidt senere - lige nu er det næsten en morgenlur hun tager og hvis hun sover til ca 6.30 så burde hun kunne holde sig vågen i 2½-3 timer inden hun skal sove igen ...
Jeg håber planen og mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske