Svar: Fast føde til baby
5. september 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Ida Louises mor
Tak for dit brev og velkommen til, dejligt at høre, at jeg er blevet anbefalet af en kollega :)
Det lyder som om at du har en stor og sulten pige, der trives på alle måder og det vil være rigtig fint, at du nu begynder at give hende skemad to gange dagligt.
Hun kan få grød til frokost og grøntsagsmos eller grød til aften, vand af kop og derudover masser af mælk i løbet af dagen, så hun ikke længere behøver efterspørge det helt så hyppigt om natten. De fleste børn er dog 6 måneder inden de ernæringsmæssigt ikke har behov for mælk midt nat og at sove igennem i denne alder svarer til at din datter kan sove 5-7 timer i træk uden at få mælk. Så at din datter har haft en periode, hvor hun har kunne sove mere - det er super dejligt og jeg håber du har nydt det :) Men det er faktisk mere end du kan forvente ....
Det er vigtigt at du ikke giver for store mængder skemad, men holder lidt igen, både for at holde gang i din datters mave og for at der fortsat er plads til mælk. Det er således bedre at du giver hende 3/4 dl. skemad 2 gange dagligt og følger efter med mælk, end at du giver hende 1½ dl. og hun så ikke vil drikke mælken efterfølgende.
Det er også bedre at du giver hende mad og mælk fra morgenstunde og således giver grød formiddag eller frokost og ikke først eftermiddag. Mætheden skal skabes hele dagen igennem og ikke kun sidst på dagen - så får du roligere søvn. Hvis hun fyldes rigtig meget op sidst på dagen, vil hendes tarme arbejde på højtryk for at nedbryde føden og hun vil sove mere uroligt ...
En plan for dagen med 2 måltider skemad kan se således ud:
Tidlig morgen 6: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Ammes
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddagslur hun har taget
Eftermiddag 16-17: Ammes
Powernapper, dagens 3. lur
Aften 18: Grød eller grøntsagsmos, som overgang kan du evt. lave lidt risgrød og så tilsætte f.eks. gulerodsmos som topping, stille og roligt lade guleroden overtage og udskifte risgrøden med kartoffel. På den måde overgå helt til grøntsagsmos. Vand af kop
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og hvis du er heldig, så begynder hun at kunne sove til næste morgen tidlig uden mælk - men som sagt, har mange altså stadig behov for en ekstra amning midt nat ... :)
Jeg håber denne plan hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske