Brev:
Fast føde til baby
5. september 2009
Alder:
5 mdr.
Fast føde til baby
Hej Helen.
Jeg er i den situation, at jeg p.t. er bosiddende i Grønland, og at vi i øjeblikket ikke har en sundhedsplejerske i byen. Den foregående sundhedsplejerske anbefalede imidlertid at jeg skulle skrive til dig med eventuelle spørgsmål, så det prøver jeg nu :-)
Jeg er mor til to dejlige piger, hvoraf den yngste er 5 måneder. Hun var forholdsvis stor ved fødslen (54 cm. og 4500 g.), og er stadig en stor baby. Ved sidste måling (hvor hun var knap 4 måneder) målte hun 68 og vejede 8500 g., så hun tager med andre ord godt fra.
Indtil for godt to uger siden har hun udelukkende fået modermælk, hvilket hun har trives fint på, men hun begyndte at virke sulten oftere, så vi har nu præsenteret hende for risgrød. Det går fint (spiser nu ca. 1 portion bestående af ½ dl. vand og ½ dl. pulver), men nu er hun pludselig begyndt at virke sulten oftere igen. Faktisk har hun indtil for 1½ uges tid siden sovet mellem 8 og 10 timer om natten, og nu sover hun maks. 5 timer ad gangen, hvorefter hun vågner og virker meget sulten, ligesom hun også gerne vil ammes mange gange i løbet ad dagen (min. hver anden time).
Jeg er ikke meget for at øge mængden i portionerne, da hendes mave vel ikke kan rumme så meget, så mit spørgsmål er, om hun er for lille til at begynde på grøntsagsmos, og om hun i så fald skal have både risgrød (evt. om eftermiddagen) og grøntsagsmos (evt. når vi spiser aftensmad)? Vi startede nemlig først med grøntsags mos til vores ældste datter da hun var 6 måneder, og da kombinerede vi det så med havregrød eller øllebrød.
Hvad vil du foreslå?
På forhånd tak for hjælpen,
Venlig hilsen,
Ida Louises mor.