Svar: Lactulose og endnu mere luft i maven
5. september 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Pernille
Det er laktulose, der anbefales til så små børn som Alfred. Laktulose hører til det der hedder osmotisk virkende afføringsmiddel, som virker ved at blødgøre afføringen, så den lettere kan komme igennem tarmen.
Man kan få mange andre former for afføringsmiddel, men de virker oftest ved at påvirke tarmens bevægelser og der er derfor større risiko for 'en sløv tarm' og dermed afhængighed, ved langvarigt brug ...
Der findes et andet osmotisk virkende afføringsmiddel, som kan bruges til børn - det hedder Movicol og har ofte rigtig god virkning ... MEN det anbefales normalt ikke til børn under 6 måneder og det må kun gives efter aftale med lægen.
Så lige nu er laktulose det bedste bud til jeres lille dreng.
Du skal være opmærksom på Mylicon dråber, det er et skumdæmpende middel, som kan gives til børn med kolik, børn med tendens til meget luft og dermed smerter i maven. Man giver 40 mg (15 dråber (0,6 ml)) et kvarter før måltid. Nogle oplever at det virker rigtig godt, andre at det har mindre effekt, - ofte er problematikken at det netop skal gives 15 minutter før indtag af mælk for at have optimal effekt og det kan være svært at lade sit barn vente så længe - når Alfred er sulten skal han jo have mad ...
Du kan tale med lægen om hvorvidt Mylicon kunne være noget for Alfred og hjælpe til mindre luft i maven.
Jeg ved fra dit tidligere brev at du både ammer og giver flaske. Du kan her også overveje om du skulle forsøge med en anden flasketype, da der er forskel på hvordan barnet sutter på flaskesutten og hvor stort luftindtaget er. Det kan være en fordel at bruge en flaske, som har en elastisk / bevægelig flaskesut. Pigeon, Baby Born Free og Tommy Teepee laver blandt andet dette.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske