Svar: Spiseproblemer igen
4. september 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Vibeke
Det lyder som den helt rigtige beslutning at lade jeres datter overgå til flaske med modermælkserstatning og det er super dejligt at det lykkedes for far, ved at tage lillepigen væk - men hold op det har været hårdt for jer alle ... :(
Der er dog igen tvivl om at hun umiddelbart trives godt med flaske, hun kom ret hurtigt op på 1000ml og har været sulten. Hun begyndte at tage på i vægt og du beskriver en pige, som tydeligt var langt mere tilfreds, glad og med overskud til at pludre og udvikle sig. Så alt i alt rigtig godt.
Så sker der et eller andet, som gør at hun pludselig ændrer spisevaner igen og det er svært at vide, hvad det er. Det kan være fordi hun blev lidt forkølet og pludselig fik svært ved at trække vejret godt nok, når hun spiste, det kan også være at smagen af mælken pludselig ikke passede hende og så kan det også bare handle om at hun i en periode lige nu - simpelthen er optaget af andre ting og har naturligt svært ved at koncentrere sig om at spise. Det er helt normalt for alderen og handler ikke om at I gør noget forkert eller ikke gør tingene godt nok.
I er nødt til at fokusere på at jeres datter virker til at trives og hendes indtag af mme er fortsat højt. Det er super fint, hvis hun tager mellem 750-900ml i døgnet - det kan sagtens være tilstrækkeligt til at dække hendes behov. I kan prøve at skifte til en anden mme, for at se om det giver lyst til at drikke lidt mere og så vil det også være rigtig fint at begynde med lidt skemad. Både fordi hun får lidt næring den vej igennem, men også fordi det kan hjælpe til lidt mere rytme for dagen.
Start med lidt grød af ris, majs eller hirse - bare 4-5 tsk. og tilbyd så også vand af kop sammen med skemaden. Tilbyd derudover flasker som I plejer og drikker hun så kun 90 ml så fred være med det :) På ydertidspunkterne tager hun stadig fint fra og I må tro på at hun indtilvidere får hvad hun har behov for.
En plan for dagen, lavet ud fra dine angivne tider, ser nu således ud:
Tidlig morgen 04-05: Flaske som spises halvsovende
Morgen 8: Tilbydes lidt grød af ris, majs, hirse - kun 4-5 skefulde, ikke mere, vand af kop.
Flaske og puttes til lur
Frokost 11.30: Tilbydes igen lidt grød, igen ikke mere end 4-5 tsk. fulde, kun for at give hende lidt rutine omkring det med skemaden og langsomt vende sig til det. Vand af kop.
Flaske og puttes til lur
Eftermiddag 15-16: Flaske
Sover sin 3. lur
Aften ca. 18.45. Du fanger hende som nu i opvågningen fra en lur og hun drikker flasken halvsovende.
Sen aften ca. 23: Flaske gives og hun drikker den i søvne - præcis som du plejer at gøre.
Da hun indtager mest mælk sidst på dagen, har jeg lagt de små måltider mad ind morgen og frokost, for at se om det vil give lidt ro og hjælpe til lidt rytme. Det er som sagt meget vigtigt at hun kun får 4-5 skefulde grød af gangen. Det må ikke fylde så meget at det helt tager pladsen og lysten væk fra mælken og samtidig må hun ikke få så meget, at hun får forstoppelse og dermed ikke vil spise.
I skal generelt være sikre på at det ikke netop er forstoppelse der er problemet hos jer - hvis hun ikke kommer af med sin afføring, så vil hun naturligt heller ikke drikke sin mælk! I skal derfor søge for at holde maven rigtig godt igang - gerne med laktulose - hun skal have afføring en gang i døgnet, når hun får mme.
Jeg håber ovenstående giver lidt ro med på vejen og hjælper jer lidt videre - fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske