Svar: Afbrudt nattesøvn - 19 mdr.
24. maj 2004
Alder:
19 mdr.
Kære Marie
Børn omkrng 1½ år har ofte mareridt. Det er om natten de bearbejder de oplevelser de har i løbet af dagen, og derfor er det helt naturligt at de sover uroligt og også kan vågne op og være grædende og bange.
Det er vigtigt at I giver hende den tryghed, som hun mangler. Altså at I er hos hende og trøster hende, så hun kan falde til ro igen.
De nætter hvor hun vågner og græder og sparker, er der sandsynligvis tale om mareridt. Prøv at tænke på om hun de dage har oplevet noget andet end hun plejer. Vær opmærksom på hvad hun ser i fjernsynet og hvilke historier I læser. Eventyr kan f.eks. godt viker skræmmende på nogen børn.
De nætter hvor hun vågner for at snakke,- hvad er der sket i dagtimerne der? Har hun sovet længere til middag end hun plejer? Hvis ja, så kan I forsøge at putte hende lidt senere eller evt. vække hende lidt før. Hvis der ikke er sket nogen ændring i løbet af dagen, så er det vigtigt at I ikke begynder at underholde hende om natten. Sørg for at lyset forbliver slukket/dæmpet og undlad at sankke med. Hun skal lære at om dagen er man vågen, men om natten sover man.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske