Svar: Amning om natten 6 mdr. gammel
24. maj 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Heidi
Det er normalt at børn under 6 mdr har behov for natamning, eller amning tidlig morgen. At sove igennem vil sige at sove fra omkring midnat og til næste morgen kl 5-6, hvor barnet ammes igen.
Ernæringsmæssigt har børn efter 6 mdr´salderen ikke behov for modermælk om natten, da de kan få deres behov stillet igennem dagen via modermælk og skemad. Mange børn har dog fortsat behov for trygheden i at blive ammet, når de vågner.
Hvis din datter sover fra kl. ca 20 og så vågner kl 03, så synes jeg det lyder meget flot. Hvis du gerne vil rykke hende lidt frem i sovetid, så læg hende til at sove som du plejer kl ca 20 og så læg hende til brystet, når du selv går i seng. De fleste børn har en ufattelig evne til at spise i søvne, så ved at lægge hende til, når du selv går i seng, kan du fylde hendes mave lidt mere og hun kan sove lidt længere. Hvis hun så vågner i løbet af natten, så prøv at tilbyde hende lidt vand, hjælp hende med at skifte stilling og se om ikke hun så kan falde til ro igen.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske