Svar: Farsyg dreng - 2 år, 6 mdr.
24. maj 2004
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære bekymrede mor
Det er lidt svært for mig at rådgive dig, da jeg ikke kan se hvad det er der helt præcist foregår, altså høre om du virkelig er for streng, eller om det bare er en fornemmelse du har.
Hvorvidt din opdragelsesmåde vil føre jer tættere sammen eller fjernere fra hinanden er derfor svært for mig at sige. Men når det er sagt vil jeg også sige at det jo er naturligt og sundt at din søn knytter sig til sin far, som jo er en god rollemodel for ham. Samtidig er det også en god reaktion at koble sig til far, når der nu er kommet en lille en i vejen, som mor jo ofte tager sig af.
Jeg vil foreslå dig at læse bogen "Jeg har en søn" som er skrevet af Jeanne og Don Elium. Den beskriver drengens adfærd og natur og vil give dig et indblik i, hvordan han (i og med at han jo er det modsatte køn) tænker og føler og derved give dig bedre mulighed for at deltage i hans aktiviteter.
Derudover kan du i bogen "ka'selv - vil selv, men du må hjælpe mig" af Grethe Kragh-Müller læse om børn i alderen 1-3 år, om opdragelse og konflikter og problemløsning.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske