Svar: Hård mave - 9 mdr.
24. maj 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Monica
Det er altid en god idé at give frugt til børn som har problemer med forstoppelse. Det kan være frisk frugt, eller du kan give frugtgrød. Bær er på samme måde godt.
Det er i det hele taget vigtigt at give en fiberrig kost, så maven har noget at arbejde med. Kostfibre findes hovedsageligt i frugt, bær, korn, groft mel, gryn, kartofler og grøntsager.
Sammen med fibrene er det dog meget vigtigt at barnet får nok at drikke, elers virker fibrene modsat og barnet får forstoppelse. Det bedste du kan give din datter at drikke er vand, men du kan naturligvis også tilbyde noget andet ind imellem.
Vores tarme er især aktive om morgenen. Derfor vil det være en god idé at du tilbyder hende vand om morgenen at starte på, før hun får noget andet. Lad det at drikke en kop vand indgå i morgenritualet, samtidg med at hun f.eks. får børstet tænder.
Undgå madvarer som kan give for meget luft i maven f.eks. løg og kål. Undgå også alt for lyst og fedt brød, men giv hende i stedet brød af den grovere type. Det samme gælder hvis du giver kiks, så vælg de grovere typer eller en skorpe i stedet for.
Rosiner kan på samme måde som svesker også sætte lidt gang i maven. Dog må hun højst få 50 g. rosiner om ugen. Vindruer uden sten og skræl er også gode. Aprikoser (tørrede eller friske ligeså). Hvis svesker ikke duer, så prøv med lidt sveskejuice eller lidt sveskemos på en portion A 38.
Undgå alt for meget almindelig mælk, men giv i stedet surmælksprodukter og gerne med drys og bær på.
Husk også at motion er nødvendigt.
Fortsat held og lykke med det hele, jeg håber I finder en løsning.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske