Svar: Mad og søvn til stor dreng
17. august 2009
Alder:
4 mdr.
Kære AH
Selvom din dreng rent fysisk er en stor dreng, så tager det med skemaden rigtig lang tid og når man starter i 4 måneders alderen så vil overgangen til mere rigtig mad, naturligt vare længere tid end hvis man først starter, når barnet er 6 måneder. Han skal altså have lidt mere tid til at finde ud af teknikken og det er også begrænset, hvor hurtigt du kan gå frem med forskellige grødtyper og grøntsagsmos, - hans tarmsystem skal også ligesom have lov til at modnes og følge med ...
Hvis det er for meget for dig at amme ham aften og nat, og du har indtryk af at modermælken ikke mætter nok, så kan du overveje om du skulle supplere ham med en flaske modermælkserstatning eller vælling. Ud fra hans vægt, så er der jo ikke noget der tyder på at han ikke får, hvad han har behov for hos dig - men du kan jo godt have brug for roen eller for en pause og fordelen ved flaske er, at far for det første kan komme på banen, men modermælkserstatning vil også ofte mætte mere end modermælk. Ved at tilbyde en flaske sen aften, vil han således måske kunne sove et lidt længere stræk om natten - nogle familier oplever i hvert fald at det har god effekt.
Men ellers handler det ofte om at der skal gives mere mad og mælk i løbet af dagen og netop i 4 måneders alderen kan man hurtigt komme ind i en rytme, hvor barnet slatspiser lidt. Han er meget opmærksom på verden nu og lader sig meget let forstyrrer, når han ammes om dagen. Det betyder at han måske ikke får helt det han egentlig har behov for, fordi meget andet er mere spændende og derfor søger han naturligt ekstra mælk om natten :)
Så prøv at være opmærksom på, hvordan du kan få ham fyldt ekstra op om dagen, læg evt. en skiftning ind mellem amningerne, så du starter med at amme fra det ene bryst, skifter ham og lægger til modsatte side inden du så putter ham igen. Ved at amme fra begge sider mellem hans lure, får du øget din mælkemængde lidt og du får givet ham lidt ekstra.
Det er fint at han spiser 5 skefulde grød, han behøver ikke spise mere og det er super at han selv drejer hovedet og siger fra. Du kan give ham grød af ris, majs, hirse og boghvede og det kan være en fordel af variere det lidt, så det bliver mere interessant. Du må også gerne komme en lille smule frugtmos på som topping, ganske lidt, da han spiser meget lidt, men netop for at variere smagen lidt mere - han bør få kogt frugtmos f.eks. æblemos, pæremos, sveskemos eller lignende.
Du må også gerne give ham en lille smule grøntsagsmos. Det laves bedst af de milde grøntsager som kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash og det vil være fint at lave mosen af grøntsager som I andre spiser om aftenen. Du må naturligvis også gerne købe mos til ham, det gælder også frugtmos på glas, det er helt okay, at han får dette. Netop fordi han stadig spiser meget lidt, så er det praktisk at købe mos, det er begrænset, hvor små mængder du selv kan lave og så går der meget til spilde :)
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30 som nu
Eftermiddag 16-17: Ammes
Powernappe 3. lur
Aften 18.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes ca 19.30-20. Tidspunktet varierer lidt efter hvor lang og hvor sen en 3. lur han har taget
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske, mere eller mindre i søvne
Midt nat 03: Evt. amning, de fleste børn er 6 måneder inden de kan springe denne amning over.
De fleste børn vil i 4 måneders alderen have behov for at sove 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/tidlig aften og du må gerne forsøge at finde en rytme, som passer nogenlunde med dette. Det vil også hjælpe på hans søvn om natten, hvis hans rytme om dagen ikke varierer alt for meget og han i løbet af dagen spiser skemad og bliver ammet til nogenlunde faste tider.
Jeg håber at ovenstående plan for dagen giver dig lidt idé om, hvordan en dag kan skrues sammen, så I får lidt mere nattero hos jer :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske