Brev:
Mad og søvn til stor dreng
17. august 2009
Alder:
4 mdr.
Mad og søvn til stor dreng
Hej Helen
Tak for svarene sidst - barnevognen har han vænnet sig til, nu hvor han er blevet 4 mdr og kan se os, sutten vil han ikke have, og det er også fint. Vi klarer os uden.
Mit spørgsmål denne gang handler om mad og søvn. Vi er begyndt på skemad, da min dreng fyldte 4 mdr efter samråd med sundhedsplejersken, da han er en stor dreng på godt 9 kilo. Tegnene var der - han begyndte at vågne oftere om natten, efter ca. 1,5 time, hele natten igennem; han åbner ivrigt munden når d-dråberne serveres på ske; han følger interesseret vores bevægelser når vi spiser.
Jeg ved godt, at man skal være tålmodig mht. ske og teknik her i starten, specielt når han ikke er ældre, men hvor tålmodig skal man være? Der kommer kun noget ned ved et tilfælde, måske 2-3 skefulde hver gang vi prøver. Og vi prøver hver dag til frokost. Han sidder i sin højstol, jeg sidder overfor og åbner munden som en fisk hver gang han også skal åbne sin, og vi kommer vel igennem en 7-8 forsøg med ske før han vender hovedet væk og signalerer stop. Vandet i kop går det bedre med - der ryger mere indenbords.
Er han for lille, eller kommer det? Kan jeg gøre noget for at hjælpe ham?
Når jeg er en lille smule utålmodig, er det, fordi hans søvnmønster om natten ikke har ændret sig. Han vågner stadig med ca. 1,5 times mellemrum gennem hele natten. Nogle gange er det nok at tage ham over i vores seng og putte, men langt de fleste gange vil han have bryst. Og jeg er lidt bekymret for om han får næring nok. Jeg ammer og giver ham mad ca. 1 time efter at han er vågnet fra sine lure og dernæst lige inden han skal sove næste lur/for natten.
Hans søvnmønster om dagen er ved at ændre sig fra 4-5 lure med start om morgenen ved 7-tiden til sengetid omkring kl. 21 til et nyt mønster med start ved 7-tiden og sengetid ca. kl. 20 men kun 3 lure nemlig ca. kl. 8-8.30, dernæst igen kl. 10.30-11.15 og så en lang fra ca. kl. 13.30-16.30. Nogle gange med en lille powernap omkring kl. 18. Han regulerer det selv, og jeg ved ikke rigtig, om jeg skal gøre noget i den retning. Men kan det hele hænge sammen?
Håber ikke det er for usammenhængende forklaret.
Mange hilsner
AH