Svar: Falde i søvn selv - 2 år, 3 mdr.
17. august 2009
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Tvillingeforældre
Det lyder som om at jeres børn har rigtig meget brug for fysisk kontakt og nærhed, når de skal sove og det lyder også som om at de begge er meget bevidst om hvorvidt den ene får mere kontakt af mor og far end den anden - derfor protesterer de højlydt, hvis I forsøger at skiftes til at være hos dem.
Min tanke er derfor: Hvad ville der ske hvis I puttede børnene sammen? Kan de ikke sove i samme seng og således nøjes med kun en forældre og derefter hinanden? Det er jo netop en af de gode ting ved at have alderssvarende børn, at de har hinanden og netop kan bruge hinanden, når mor og far ikke er til rådighed.
Stille og roligt kan I naturligvis godt arbejde på at børnene sover uden tæt fysisk kontakt til jer begge og en mulighed kunne være at I satte jeg midt i rummet, så begge børn kan se jer og så ingen af dem føler sig snydt over at I sidder hos den anden. I skal berolige med ord, fortælle at I er der, at de skal lægge sig ned, sove nu osv. og så læser I en historie højt imens og viser dem naturligvis billeder på skift, hvis de gerne vil se billeder. Men ellers handler det ofte om at være i nærheden og rent verbalt betrygge dem i at de sagtens kan sove, at I passer på dem.
Samtidig vil det at I kan sige "læg dig ned" og de selv lægger sig, gøre at de netop begynder at forstå at det er det de skal nu. Det er ikke jer, der gentagende gange kommer og lægger dem eller holder hånden på dem, de får at vide, at sådan er det og de gør det selv. Det er et vigtigt led i at lære at blive i sin seng og falde i søvn selv.
Det er vigtigt at de kan orientere sig i værelset, at de har en lille natlampe tændt, at døren ud til gange står åben osv. så de kan høre at I stadig er der, selvom I er i stuen. Børn i denne alder har tendens til at være bange for mørke og det er vigtigt at give dem ro og gøre dem trygge ved at skabe lidt lys og lyd, så de ikke føler sig alene.
Når man vælger at gå til og fra, så er det vigtigt at man ikke er væk for længe, men hele tiden vender tilbage, viser at man her der og samtidig fortæller at det er sengetid og dermed sovetid nu.
Det kan være en god idé at have et formål med at gå - at I siger I f.eks. henter tøj der skal lægges på plads og så går og kommer tilbage med det rene tøj. Det at gå frem og tilbage med et praktisk formål, sender nogle signaler til børnene om at I har andet (og kedeligt) at foretage jer, når de sover. Der sker ikke noget sjov nu, det er okay at dagen slutter. Og samtidig giver det nogle andre signaler at sige "jeg henter lidt tøj, så kommer jeg igen" end at sige "du skal sove nu" og så gå sin vej - også selvom man kommer igen.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med dem begge!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske