Svar: Mælkebehov og fast føde
17. august 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Pernille
Det er normalt helt passende med 4 amninger dagligt i 7 måneders alderen, ved siden af dette får din datter jo også mælk i grød og mos og det er vigtigt at mælkeindtaget netop ikke er for stort, da det vil fjerne lysten og pladsen til den mere sufficiente kost.
I 8-9 måneders alderen vil 3 amninger ofte være nok og de vil ofte ligge aften, sen aften og tidlig morgen og det er således mælken om dagen der forsvinder. Fra 9 måneders alderen kan komælk begynde at udgøre en større del af din datters mælkeindtag og du kan derfor begynde at give hende lidt tykmælk, neutral sødmælksyoghurt eller lignende om eftermiddagen.
Men lige nu er 4 amninger som sagt godt og det vil være rigtig fint, hvis du 'bare' tilbyder din datter vand af kop som tørstslukker og til maden. Hun behøver ikke få sødmælk - vand er det bedste! :)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Evt. amning, det afhænger af hendes behov og om hun er ammet meget inden middagslur, hun kan også fint få en lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden og vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen osv. Skal fortsat have moset mad, men må også gerne få en kartoffelbåd, et lille kogt blomkåls- eller broccolistykke at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Jeg håber at ovenstående giver lidt indblik i din datters behov lige nu og hvordan du sikrer hende både mælk og mad nok :)
Fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske