Brev:
Sove hele natten i egen seng - 2 år, 1 mdr.
17. august 2009
Alder:
2 år, 1 mdr.
Sove hele natten i egen seng - 2 år, 1 mdr.
Hej Helen
Så har jeg atter brug for lidt vejledning.
M er nu blevet godt 2 år og er en glad og udadvendt pige, som snakker næsten flydende og i det hele taget er rigtigt godt med udviklingsmæssigt.
Vores eneste "problem" er sådan set, at hun stadig kommer ind i vores seng om natten, og det vil vi gerne have lavet om på, da lillebror melder sin ankomst om 2,5 mdr.
VI er lige flyttet i nyt hus og M er skiftet vuggestue her 1/8, så vi vil gerne lige vente til hun er faldet ordentligt til med at lave om på for meget, men det skal altså helst være inden baby kommer.
M bliver puttet i sin egen seng på sit eget værelse ca. 20-20.30 tiden og falder i søvn mens jeg sidder og holder hende lidt i hånden ca. 15-20 min. Det fungerer fint. Hun vågner så allerede et par gange i løbet af de næste par timer, men her er det nok blot at lægge en hånd på hende, så sover hun videre, men når kl. nærmer sig 23, og vi selv er ved at være trætte, så vil hun ikke sove videre derinde og vi overgiver os og tager hende med ind til os, hvor hun sover fint uden opvågninger resten af natten. Hende opvågninger tidligt på aftenen må altså skyldes mangel på tryghed - det at vi ikke ligger ved siden af hende.
Hvordan får vi brudt denne vane, så hun kan sove inde hos sig selv hele natten?
Tænker at vi skal have hende i en større seng så snart, hun har vænnet sig til det nye hus og at vi så simpelthen må lægge os hos hende til hun sover videre og så langsomt fjerne os og trappe ud af den metode, så hun til sidst kan sove alene, eller har du andre gode ideer?
Hun sover ikke specielt længe i vuggestuen. I den gamle sov hun 1-1,5 time men i den nye sover hun kun mellem 40-60 min, er det virkelig nok for hende. Hun bliver vækket ca. kl 7, eller tror du blot det handler om, at hun skal vænne sig til det nye sted. Herhjemme i weekeden sover hun uden problemer 1,5 timer.
Håber du har lidt gode råd til alt dette her med søvn.
Kærlig hilsen
M's mor