Svar: Spiser dårligt, helt pludseligt
17. august 2009
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Din dreng er 6 måneder nu og det betyder at du kan give ham meget større variation og det lyder som om at du skal gøre dette. Han har brug for ny smag, nye smagsimpulser og du skal motivere ham til at spise og gøre ham opmærksom på, hvad der nu skal ske, ved at starte hvert måltid med at give ham lidt i hånden.
Han kan f.eks. fint få en appelsinbåd, en agurkeskive, en brødskorpe eller lignende at gumle på og imens laver du så maden klar. Han skal sidde i sin høje stol og maden skal smage af noget. Han behøver ikke spise ret meget, det vigtigste er at han spiser lidt og at I får en helt fast rytme omkring det. Lad derfor børnene spise sammen, sidde i høj stol ved bordet, starte med at få lidt i hænderne så de mundmotorisk får øvet sig og bliver opmærksomme på at nu er det spisetid og så giver du grød og mos derefter.
En plan for dagen ser nu således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske/ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud hvis han/de ikke får min 400ml mme dagligt), tilbydes lidt appelsinbåde eller lignende at sutte på, vand af kop.
Flaske/ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Starter med at få lidt brødskorper, lidt agurk eller lignende at gumle på, og du følger efter med grøntsagsmos som stille og roligt også kommer til at indeholde lidt kogt kød og fisk, vand af kop
Flaske/ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes igen lidt frugt i hånden og evt. lidt frugtmos, vand af kop. evt. flaske/ammes - afhænger af hvor meget de har taget ellers.
Sover måske en lille powernap, men mange begynder at springe denne over i 6 måneders alderen
Aften 18: Tilbydes igen lidt brødskorper, agurk eller lignende at gumle på, og du følger så efter med grøntsagsmos, mere og mere udgangspunkt i jeres mad, kogt kød og fisk i mosen, lidt sovs på for at give smag osv., vand af kop
Flaske/ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske/ammes mere eller mindre i søvne
Som du kan se skal der nu mange flere små måltider ind i løbet af dagen og det betyder ikke spor, hvis der lige nu kun glider 4-5 skefulde ned af gangen. Det vigtigste er som sagt rytmen og at dine børn forbinder det at spise med at blive sat i høj stol ved bordet og få noget i hånden, som smager godt og som forbindes med noget hyggeligt og rart.
Der kan naturligvis også være tandfrembrud eller andet som spiller ind hos jer og i de perioder hvor tænderne kommer frem, er det naturligt at barnet pludselig ikke spiser eller drikker særlig meget. Her er det vigtigste at barnet får væske, og du må sørge for at han i det mindste får vand, så han ikke dehydrerer - jeg ved jo at I bor i et land med meget høje temperaturer, så væske skal han have.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham - ja med dem begge! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske