Svar: Frokost og overgang fra 2 lure til 1
17. august 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Susan
Dejligt at Anna nu kravler ... så var din bekymring ubegrundet :)
Jeg synes helt klart at det lyder for tidligt at arbejde på kun en lur dagligt og der må være mulighed for at Anna kan få en formiddagslur i vuggestuen!
De fleste børn er mellem 12-18 måneder inden de kan nøjes med kun en lur dagligt og selvom Anna er rigtig godt med og er en super aktiv pige, ja så er det altså fortidligt kun at give hende en lur mellem 12-14. Det går ud over hendes madindtag, dermed udover hendes vægt og igen ud over hendes trivsel.
Det lyder helt bestemt som om at det er dit forsøg på at tilpasse Annas rytme til vuggestuens rytme, der påvirker Annas humør og trivsel og det dur simpelthen ikke. Du har forsøgt, men må så melde ud, at Anna har brug for sine to lure og det skal hun naturligvis have - jeg kunne altså ikke forestille mig en vuggestue, der ville forhindre barnet i at sove ... :)
Og netop ved indkøring i vuggestuen, at skulle forholde sig til den store verden, de mange nye indtryk osv. vil naturligt gøre Anna mere træt og derfor vil hun især netop nu, have behov for to lure dagligt.
Så mit råd til dig er altså at køre hende tilbage på det to lure som får hende til at trives, gør at hun er frisk nok til at spise sin frokost, som igen vil påvirke hende humør og overskud resten af dagen osv. Og så må du tage en snak med vuggestuen om at din datter har det behov og at de derfor må putte hende to gange. Hvad vil de gøre med de børn der starter i vuggestuen, når de er 6-12 måneder gamle - alle børn i den alder har brug for 2 lure dagligt ...???
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske