Svar: Pludseligt kræsen
17. august 2009
Alder:
23 mdr.
Kære Josefine og Co
Det er meget normalt at børn i perioder spiser meget selektivt og jeg kan ud af dit brev se, at Josefine tidligere har spist rigtig godt og varieret. Det er super, så har hun gode smagspræferencer og det er vigtigt, i forhold til at forebygge kræsenhed senere hen.
Det er vigtigt at du hele tiden medtænker, hvad du tilbyder af søde fødevarer. Søde morgenprodukter, saftevand og lignende giver en falsk mæthed og gør at hun ikke føler sig sulten nok til at spise den sunde og næringsrige mad. Derfor skal hun så vidt muligt slukke tørsten i vand og morgenmadprodukter skal overvejes nøje.
Havregryn er noget af det bedste man kan starte dagen med og det kan være havregrød, men hun må også gerne få havregryn med sukker og mælk på. En anden mulighed om morgenen kunne være mini-fras med mælk på og en gang imellem kan du også give hende lidt yoghurt med müsli - igen skal du se dig godt for jer, da noget müsli indeholder store mængder sukker. Du bør altid vælge produkter med max 10g sukker på 100g.
Boller er ofte et hit og du kan bage boller selv. Man kan godt i boller indbage grøntsager som revne gulerødder, spinat eller lignende og ofte få børn til at spise det - selvom de kan se det. Simpelhen fordi en hjemmebagt bolle bare smager godt! Men ellers er det generelt en god idé at adskille maden og ikke snyde for meget i hende. Det kan være en god idé at lade hende spise af en opdelt tallerken, og så ligge forskellige fødevarer i de enkelte rum og hun må her gerne få pasta i det ene, så hun får noget. Ligesom hun også kan få et stykke rugbrød eller lignende.
Og så må I prøve at vurdere, hvor meget I kan nøde hende til at spise, for I kan naturligvis godt sige til hende at hun "skal smage" eller lokke hende med at hvis hun "spiser sine kartofler så får hun jordbær til dessert" eller hvad man nu kan finde på - MEN, der er ingen tvivl om at jeres datter jo meget hurtigt finder ud af hvordan det fungerer og at hun ved ikke at spise, meget let kan blive centrum for middagsbordet og hvem vil ikke gerne være det ...
Derfor er det i princippet en god idé at give hende lidt variation på tallerkenen, ikke så meget at det virker uoverskueligt, men lidt af hvert og så lade hende gå igang, giv hende madro.
Det er ofte også en god idé at servere sovs eller dressing til maden, fordi børn i denne alder ofte godt kan lide at sidde og dyppe maden. Det er hyggeligt at tage en gulerodstav eller en kartoffelbåd og dyppe den i sovs, remoulade eller andet og så tage en bid.
Det vil på samme måde være en god idé at du giver hende valgmuligheder til frokost og igen må hun gerne få lidt pasta med i vuggestuen, så du sikrer dig at hun får lidt at spise, men derudover er det ofte en god idé at give hende ½ hårdkogt æg, et kyllingelår, et stykke bacon, en frikadelle (kød eller fiskedelle) eller lignende som hun kan gnave ved siden af sit grovbrød. Det kan gøre maden mere interessant at få det som 'gnavemad' i stedet for som pålæg. Hvis de får maden serveret i vuggestuen og hun ikke skal have mad med hjemmefra, så må du gå ud fra at de der serverer mad som er børnevenligt og som hun vil kunne spise - hvis hun er sulten nok :)
Også grøntsager som gulerod, peberfrugt, agurk, tomat, majs osv. kan børn ofte godt lide, men vær opmærksom på at når man er knap 2 år, så kræver det rigtig meget at tygge sig igennem en lille gulerod og når barnet er færdig med det, så er der ikke energi til at spise noget af det andet. Derfor er det snarere strimler af grønt hun skal have end det er 'gnavegrønt' hvis du forstår hvad jeg mener.
Jeg synes ikke I skal 'sulte' jeres datter, men i stedet medtænke at der skal være en af tingene om aftenen hun kan lide, så I er sikre på at hun får noget i maven og ikke skal gå sulten i seng.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød, havregryn med sukker og letmælk eller f.eks. minifras med letmælk. Vand af kop (fordi hun ikke drikker mælk af kop)
Formiddag: ½ havregrynsbolle eller grahamsbolle med smør, ost, lidt marmelade, frisk frugt og bær, vand af kop.
Frokost: Rugbrød eller en grovbolle, pastaskruer, kyllingelår, ½ hårdkogt æg, fiskefrikadelle eller lignende. Hun må også gerne få en bolle med grøntsalat, tunsalat, tomat og agurk hvis det glider lettere ned ... Det behøver altså ikke være flade madder med kødpålæg, vand af kop.
Eftermiddag: ½ havregrynsbolle eller grahamsbolle med smør, ost, marmelade, en lille portion neutral yoghurt, A38 eller lignende med müsli, rugbrødsdrys eller lignende, frisk frugt, vand af kop.
Før aftensmad: Imens du laver aftensmaden klar tilbydes hun et lille fad med lidt gulerod, rød peberfrugt, majs eller lignende. Børn er tit sultne imens de venter på aftensmaden og har hun spist lidt grønt der, så behøver du ikke fokusere så meget på indtaget til selve middagen
Aften: Som udgangspunkt det samme som I andre spiser, kød, fisk, grøntsager, ris, pasta, sovs af forskellig slags. Vand af kop.
Hvis hun får meget lidt mælk i løbet af dagen, så er det vigtigt at hun stadig får sit behov for kalk dækket - men det ved jeg I er opmærksomme på :) Hun skal som min. have 350ml mælk dagligt og det er med det hele - altså både mælken på morgenmaden, via sovsen osv.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske