Svar: Problemer med at spise
16. august 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Oskars mor
Det du fortæller er helt normalt for alderen, men naturligvis ikke mindre frustrerende for jer forældre :)
De fleste børn vil i 9-10 måneders alderen begynde at tage maden ud af munden, se på den, putte den ind igen. De vil ofte også prøve at smide mad på gulvet, følge hvor det falder hen og se hvad der sker, når det ryger udover bordkanten. Børn i denne alder kan ofte også finde på at stikke fingrene ned i glasset med vand eller mælk, smatter maden ud mellem fingrene, hamre tallerkenen i bordet osv.
Det handler alt sammen om alder og udvikling og at barnet undersøger maden på en ny måde. Der er således ikke noget galt i Oskar gør som han gør - det er faktisk tegn på at han udvikler sig i sund og god retning.
I (og dagplejer) skal naturligvis sørge for at han bliver imødekommet i sin lyst til at undersøge og anerkende hans behov for at skabe lyd, mærke mellem fingrene osv. og gerne på tidspunkter uden for middagsbordet.
I kan naturligvis ikke forhindre ham i at tage maden ud af munden og ind igen - når han gør dette, så er det for at se hvordan maden ser ud, når den er tygget. En viden som er helt naturlig at have. Når han gør det, så må I motivere ham til at gøre det I vil have "put maden ind i munden, ind i munden skat" så han kigger på det, men ikke smider det på gulvet, men bliver opmærksom på at det skal spises. Det samme kan I naturligvis sige til ham, hvis han kaster maden på gulvet.
Men ellers er det et spørgsmål om at han nu skal til at sidde i sandkasse, mærke sandet smatte ud mellem sine fingre, han skal lege med vand, sidde i badekar og hælde vand mellem forskellig bøtter. Han skal have en tromme eller lignende som han kan slå på, skabe lyd med, så han ikke behøver gøre det med sin tallerken osv.
I hjælper ham altså bedst ved at anerkende hans lyst til at mærke og udforske verden og tanken er at ved at stimulere denne trang uden for middagsbordet, så får I mere madro og koncentration om maden, når det er spisetid :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske