Svar: Nutramigen og NAN
16. august 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Ingeborg
Symptomerne på mælkeallergi vil ofte være nældefeber, opkastning og diarré. Derudover vil barnet ofte kunne få høfebersymptomer fra øjne og næse og man ser ofte også børneeksem og hos de ældre børn astma.
Symptomerne kommer oftest kort efter, at barnet har drukket mælk eller spist noget med mælk i, men reaktionen kan også vise sig senere. Hvorvidt din datter har mælkeallergi bør vurderes af lægen og det er vigtigt at du ikke sætter hende på speciel diæt uden at hun er undersøgt godt.
Det er korrekt, at hvis barnet først har fået almindelig komælksbaseret erstatning, så er effekten af Nutramigen tvivlsom, når man taler om at forebygge allergi. At skifte til Nutramigen kan dog stadig være en god idé, når det handler om at gøre barnet symptomfri. Derfor anbefaler man også at større børn med komælksallergi tilbydes de specielle erstatninger og ikke almindelig mælk - men ofte har de jo fået almindelig mælk, det var jo på den måde man fandt ud af at de ikke kunne tåle det ... :)
Nutramigen smager ikke særlig godt, men det er naturligvis et forsøg værd om din datter vil have det. Nu da du allerede har købt en bøtte, så er det værd at forsøge - gå til spilde uden at forsøge er i hvert ærgeligt, det koster jo en del.
Hvis hun ikke kan lide smagen, så kan du forsøge at søde det med lidt sukker, du kan give hende 1 tsk. sukker i 100ml mælk og så må du stille og roligt udtrappe det efterhånden som hun vender sig til smagen.
Jeg synes ikke du skal blande de to erstatninger, men i stedet stille og roligt forsøge at køre hende over på nutramigen. Det gør du ved at udskifte en flaske af gangen således at hvis hun får 6 flasker NAN i dag, så giver du 5 flasker NAN og 1 flaske nutramigen i morgen, i overmorgen får hun så 4 flasker NAN og 2 flasker nutramigen, dagen efter 3+3 osv. indtil hun tilsidst er overgået helt til nutramigen og således har fået det bedre i maven.
Du må se hvordan hun reagerer på Nutramigenen og om det har positiv effekt på hendes mave. Hvis det viser sig at hun trives bedre med den form for erstatning, men måske ikke nødvendigvis har mælkeallergi ... så kan du også give hende NAN H.A. Den købes i de almindelige supermarkeder og står på hylden sammen med almindelig NAN. Den har delvist hydrolyserede proteiner og har således en delvis effekt mod allergi - men ikke nok til at kunne gives hvis barnet har mælkeallergi. Er der derimod tale om at din datter få mavekneb fordi hun har svært ved at nedbryde mme, så kan NAN H.A. være et rigtig godt bud til hende :)
Jeg tror som udgangpunkt at din datter vil trives fint med NAN H.A og den vil smagsmæssigt være lettere accepteret. Men prøv med Nutramigenen nu hvor du har købt den - skader gør den i hvert fald ikke, tværtimod!
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske