Svar: Plan for dagen (og natten)
13. august 2009
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at der sker rigtig meget hos jer i øjeblikket, I er kommet godt igang med maden og er allerede begyndt med lidt små brødhapsere og mad med mere bid i og så fortæller du at din dreng nu er begyndt at gøre tegn til at kravle og rejse sig ved tingene - hold da op, han har pludselig travlt ... :)
Det er normalt formiddagsflasken der forsvinder først og derefter flasken om eftermiddagen. De flasker du således bibeholder lidt endnu er tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften - svarer til ca 650-750ml mme.
I 8-9 måneders alderen kan man ofte skære ned til 3 flasker dagligt som så vil ligge tidlig morgen, aften og sen aften og i 10 måneders alderen vil de fleste børn trives med to flasker (400ml) som sikrer deres jernbehov indtil 12 måneders alderen og de to flasker vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og tidlig morgen ...
Planen for dagen du sender er således meget fin og med hensyn til mere sammenhængende søvn om natten, så kan du forsøge om du evt. kan strække måltidet kl. 04 lidt, så han måske først får dette kl. 05.30 ... Det kan være et forsøg værd, men flasken tidlig morgen er relevant nok. Det er bare spørgsmålet om at finde det rette tidspunkt, så du ikke føler du skal stå op midt om natten og så flasken samtidig ikke ligger så tæt på morgenstunden at den fjerner appetitten fra morgengrøden :)
Du kan overveje om du om natten kan holde ham lidt hen, hjælpe ham videre i søvnen, ved at hjælpe ham med stillingskift, kærtegne, berolige osv. Netop fordi han motorisk er så godt igang som han er, så vil han naturligt sove mere uroligt og vågne op om natten og have brug for din hjælp til at finde roen igen og det behøver ikke handle om behov for mælk ...
Hvis han virker meget sulten, så kan du også overveje om du skal prøve med en flaske vælling sen aften for at se om den evt. vil mætte ham lidt mere, så han kan sove lidt længere stræk natten over - nogen oplever at det virker og har god effekt, andre mærker ingen ændring.
Og ellers er det rigtig fint, som du beskriver planen. Det I skal nu er mere og mere familiemad, mere af den mad I andre spiser, husk at han også skal have fisk i sin grøntsagsmos og brug også gerne smørbart fiskepålæg på hans brødhapsere, giv ham bittesmå stykker fiskefrikadelle osv. Han bliver dog bedre til at tygge med tiden og vil få mere og mere mad med bid i, så det er fint at I lige nu er startet i det små :)
En dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05.30: Flaske og sover lidt videre
Morgen 07.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt at sutte på, evt. små bidder af en bolle med smør, ost eller lignende. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små rugbrødshapsere, kartoffelbåde eller lignende han kan sidde med og tygge lidt i, vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes lille smule flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop og nogen vælger også at give lidt flaske om eftermiddagen for at få mælkemængden op og det er også okay, det må bare ikke påvirke indtaget af aftensmad :)
Aften 18.00: Mere og mere udgangspunkt i jeres mad, grøntsagsmos med kød eller fisk, ris med sovs, indmaden af en frikadelle i mosen, rødspættefileter, laks eller lignende. Sovs af forskellig slags, kogte grøntsager at tygge på selv osv. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske ca 19.30
Sen aften 00.00: Flaske og sover herefter til næste morgen tidlig ... spørgsmålet er så hvornår man mener det er morgen :)
Så som du kan se så er der ikke mange ændringer i forhold til jeres nuværende plan, det handler mere om at få sat antallet af flasker lidt ned, få lært ham at sove uden flasken om formiddagen, få indført lidt mere familiemad, mad med lidt mere bid i - men I er allerede rigtig godt på vej :)
Fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske