Svar: Lidt mere udfordrende mad?
13. august 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Simone
Det er, som du skriver, rigtig vigtigt at du nu begynder at tilbyde din dreng mere og mere variation. Det handler om konsistens og det at få mad med mere 'bid i', men det handler bestemt også om at få smagsvariation.
Han har stadig en naturligt lyst til at smage, åbner munden og putter gerne mad i munden, som han kan gumle på og det er vigtigt at udnytte dette. Jo mere du kan få ham til at smage på og spise nu, jo mere forebygger du kræsenhed fremover.
De fleste børn er omkring 8 måneder inden de rigtigt begynder at kunne tygge mad i små stykker og derfor vil det være rigtig fint at du lige nu ikke fokuserer så meget på små hapsere, men i stedet på at han skal have mad, som smager af noget og som smager forskelligt.
Det lyder som om at han om aftenen spiser godt og varieret. Her er appetitten stor og der glider en del ned, måske fordi han her får mere grøntsagsmos, får lidt af jeres sovs på mosen osv. og det er rigtig godt. Det samme skal du give ham til frokost. Han skal have rigtig grøntsagsmos, rester fra aftensmaden eller mos fra glas og han må gerne få ris med sovs (boller i karry) eller så småt begynde med lidt pasta og kødsovs. Det er vigtigt at der er sovs i maden, så den ikke bliver for tør og dermed sværere for ham at spise.
Når han har vænnet sig til smagen af alt muligt forskellig, så vil det være rigtig fint at du begynder med lidt små brødhapsere ved siden af grøntsagsmosen. Han skal altså have begge dele, rugbrødshapere suppleret med grøntsagsmos.
Mange børn har svært ved at finde ud af det med at tygge maden og bliver ofte forvirrede, hvis mosen er for groft moset. Det er som om at det der kommer med ske, forventer de kan synkes og når der så pludselig er klumper i, så får de det galt i halsen. Derfor kan det ofte være en rigtig god idé at bibeholde mosen fint moset og så give mad i stykker ved siden af. Det der gives med ske, kan så synkes, hvor det du giver med dine fingre, skal tygges.
Det hjælper ofte også at få maden ind i siden af munden, så han med det samme tygger sammen omkring det. Hvor det lettere går galt, hvis det kommes ind foran i munden og han endnu mangler teknikken med at få det først over i siden af munden og tygge sammen.
Det vil altså hjælpe dig at servere tingende lidt adskilt, når det bliver aktuelt og det er ikke helt tiden endnu, lyder det som om:)
En plan for dagen til et 7 måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen 05.30: En flaske mme og sover lidt videre
Morgen 7.30/08: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur og puttes uden flaske
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, rester fra aftensmaden eller grøntsagsmos fra glas, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at sidde med og gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Kan tilbydes en flaske her, hvis han ikke har drukket særlig meget inden, men ellers gives en lille portion flerkornsgrød, gerne med frugtmos, vand af kop
Aften 18.00: Grøntsagsmos med kød eller fisk som nu, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, indmaden af en frikadelle, farsbrød, laks, lidt sovs, ris osv. bruges i madlavningen. Tilbydes kartoffelbåde, kogte blomkålshoveder osv. at sidde med og gumle på, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske ca 19.30-20
Sen aften 23: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig
Som du kan se ligner min plan meget din, dog har jeg indført lidt mere mad med bid i og grøntsagsmosen som han er glad for om aftenen, skal han også have til frokost. Ved at fjerne formiddagsflasken skaber du også større appetit til frokosten og vil sandsynligvis opleve at han så spise mere :)
Hvis han lige nu bider meget i den mad han får og får store stykker af, så hold lidt igen med mad i hånden og så må du gerne prøve med små brødhapsere i stedet, det er helt fint :) Put dem som sagt ind i siden af hans mund med dine fingre, så han med det samme bider godt sammen - det kan jo godt være at han har lyst til at bruge sine gummer mere ....
Men ellers så prøv at adskille det lidt, så det der kommer med ske bare skal synkes og det du giver med dine fingre skal tygges og fokuser så også på smagsvariation mere end konsistensen lige nu :)
Rigtig meget held og lykke, det lyder som om at I er godt på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske