Svar: Amning og putning - 6 mdr.
13. august 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Marie
Det er dejligt at din dreng er begyndt at indtage mere varieret mad i løbet af dagen og det er også rigtig dejligt at du er glad for amningen og gerne vil fortsætte med dette :)
Du har dog ret i, at det vil være rigtig godt, hvis han ikke forbinder brystet med at skulle sove, for det er netop der jeres problem er ... Jeres dreng er afhængig af brystet for at kunne falde i søvn, og hver gang han vågner op, fordi han drømmer lidt eller går over i en dybere søvnfase, så søger han naturligt brystet igen og igen, fordi han er vænnet til at skulle have dette for at kunne sove.
Det er derfor fint at du nu arbejder på at lære ham at sove uden denne afhængighed. Han skal stadig ammes, men altså ikke falde i søvn med brystet i munden. Prøv om kan putte ham fra din favn lige der, hvor han er lige ved at falde i søvn, men stadig er vågen nok til at kunne registrere hvor han bliver lagt og vågen nok til at kunne blive lullet til ro på en anden måde.
Sæt gerne en sutteklud i forbindelse med amningen, så han får en klud ved ansigtet som følger ham fra din favn og over i sengen og som gør ham tryg. Det kan være en klud som du har sovet med, så den dufter af mor og så han fornemmer at du stadig er der, selvom han flyttes fra din favn og kluden indgår således som betryggende substitut for brystet og vil være det nye han forbinder med at skulle sove. Kluden vil således på sigt også give ham ro og hjælpe ham videre i søvnen, når han vågner om natten.
Vær også opmærksom på at børn naturligt i 6 måneders alderen sover meget mere uroligt end tidligere. Han øver sig mere og mere motorisk og får sig lagt i stillinger han ikke selv mestrer at komme væk fra og han har brug for hjælp til stillingsskift om natten. Det er altså ikke ensbetydende med at du skal amme ham, når han vågner, tit vil han have behov for at du hjælper ham med at blive lagt rigtigt igen, får dynen om sig osv. fordi han stadig ikke mestrer dette selv.
At I således oplever en større natlig uro lige nu hænger derfor også sammen med hans alder og den udvikling han gennemgår :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske