Svar: Mælkeindtag og putning
13. august 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Diana
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives rigtig fint med amning eller flaske ca 3 gange dagligt, nogle børn har behov for 4 og det er også helt okay.
Den plan du sender lyder rigtig fin og Victor får sit mælkebehov dækket som han skal. Det er normalt amningerne om dagen der forsvinder først, således at man bibeholder amning tidlig morgen (05/06), aften (19.30/20) og sen aften (23/24). Nogle børn har dog brug for lidt mælk inden deres middagslur og det er som sagt helt fint. Det vigtigste er bare at barnet får mad først og mælk bagefter.
Samlet set vil mælkebehovet ligge på ca 600ml, som jo jer altså fint kan være dækket ind med 2 og 2 amninger.
Fra 9 måneders alderen må han begynde at få lidt mere komælk og det betyder at amningen og flasken om eftermiddagen ofte erstattes med en lille portion tykmælk eller lignende.
Fra 10 måneders alderen vil 2 amninger eller flasker ofte være passende - svarende til ca 400ml som også, hvis man giver mme, dækker barnets behov for jern indtil 12 måneder.
Derudover indgår der jo også mælk i maden, din dreng kan spise ost, få sovs, få mælk i og på sin grød osv. Det hele tæller med i mælkeregnskabet :)
Med hensyn til amningen inden han skal sove og far der gerne vil tage over, så er det oplagt at give ham flaske i stedet for bryst. Han har brug for at få mælk inden han puttes til natten og da han får flaske i forvejen, så vil det være helt naturligt at far putter ham med en flaske der.
Du spørger hvorvidt han skal have denne amning om aftenen og ja, det skal han. Det er den amning som normalt forsvinder sidst, så hvis du ikke vil amme ham her, så er det en god idé at far giver flaske i stedet :)
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur (puttes uden flaske eller bryst)
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Flaske eller bryst og puttes til middagslur - stille og roligt forsvinder dette mælkeindtag ofte også
Eftermiddag 16: Forsøge med ½ bolle med lidt smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden, frugtmos, evt. lidt tykmælk med frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og får mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags osv. Vand af kop
Suppleres evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover indtil næste morgen tidlig
Jeg håber at ovenstående tanker og planen for dagen giver dig en idé om hvordan du kan komme lidt videre og hvad din drengs behov for mælk og mad er nu :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske