Svar: Grøntsager og skemad
12. august 2009
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Det er vigtigt at du holder fast i at din datter nu virker til at trives. Hun tager fint på, hun smiler, pludrer og udvikler sig godt og hun virker til at have energi til at møde verden og de udfordringer der naturligt opstår.
De 500-700ml mme daglig er rigtig fint, derudover skal hun jo som du skriver have mere rigtig mad :)
Jeg vil anbefale dig at du starter hvert måltid med at give hende lidt i hånden, som hun kan lide at tygge på. Det kan være f.eks. agurk, tomat eller måske en ristet rugbrødsbjælke, tvebakke eller lignende. Det at starte hvert måltid på denne måde øger hendes opmærksomhed på at det er spisetid og det fremmer hendes lyst til at spise.
Hun skal sidde i sin høje stol hver gang hun tilbydes mad og det er vigtigt at I sidder ved bordet og har en helt fast rutine omkring det at spise. Det er meget vigtigt at du hjælper hende med at holde fokus omkring maden, du skal ikke presse hende unødigt, men du må meget gerne nøde hende lidt og hjælpe hende ved at gøre det at spise interessant.
Hun spejler sig i dit ansigt og det er meget vigtigt at du ikke lægger bånd på dig selv. Du må altså meget gerne åbne din egen mund og verbalisere godt omkring maden, når du giver hende mad :)
Sæt hende i den høje stol foran dig, hold skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden, fang hendes opmærksomhed og brug din mimik og dine lyde. "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejligt mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil uden på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
Det gør ikke noget at hun i begyndelsen kun spiser få skefulde, det er bedre end ingenting og det vigtigste er som sagt, at I får en fast rytme omkring det. Derfor synes jeg også at du skal begynde at tilbyde hende skemad 3 gange dagligt samt lidt mellemmåltider og det er super fint, hvis der bare glider 4-5 skefulde ned hver gang. Samtidig skal hun så have lidt frugt, brødskorper osv. i hånden og på den måde få en god oplevelse og rutine omkring det at spise.
En plan for dagen, med 4-5 flasker mme, kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske, som spises mere eller mindre i søvne og sover lidt videre
Morgen / Formiddag 8-9: Tilbydes lidt frisk blød frugt i hånden at sutte på, så hun øver sig og bliver opmærksom på at det er spisetid, imens laver du grøden klar. Grød af ris, hirse, boghvede, havregrød, øllebrød. Variation så hendes nysgerrighed påvirkes. Gerne med frugtmos på, da det appellere i farve og smag og hun lyder til at være mest glad for det søde, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl 9.30-10, sover måske en times tid
Frokost 11.30-12: Tilbydes brødhapere, ristede rugbrødsbjælker, en agurkeskive eller lignende i hånden og du gør grøntsagsmosen klar. Grøntsagsmosen kan være hjemmelavet eller købt, du må gerne købe mos på glas, det er helt fint. Det vigtigste er at hun spiser varieret og finder ud af at det smager godt. Vand af kop.
Flaske med mme og puttes til middagslur mellem 13-14, sover et par timer
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden at sidde med, det kan være stykker af appelsin, blomme, fersken, moden pære, melon eller lignende. Nogle gange vil hun måske også gerne have lidt frugtmos og det er helt okay. Må også meget gerne tilbydes flaske om eftermiddagen, hvis hun er interesseret, Vand af kop
Powernapper evt, men begynder ofte at kunne springe denne lur over
Aften 18: Starter igen med brødskorper, agurk, en kartoffelbåd eller lignende i hånden og der følges efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet bliver mere og mere familiemad og det vil sige at hvis du laver f.eks. frikadeller eller laks, så kan hun få lidt af dette ned i sin mos, ligesom hun også kan få lidt sovs på for at give lidt smag. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter til næste morgen tidlig uden at få mælk
Det vil være rigtig godt at du giver hende så stor variation som muligt og det kan være en fordel at give hende rodfrugtsmos, da det smager af noget og ofte også har en lidt sødere smag. Det er også en god idé at lave lidt smørsovs, tomatsovs eller lignende og hælde det over grøntsagerne, både for at give smag, men også for at sikre hende lidt ekstra fedtstof. Da hun er glad for tomat, vil hun måske også synes om lidt tomatsovs på sin grøntsagsmos.
Du kan lave grøntsagsmos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Nogle børn får kvalme af kartoffelmos, så måske hører din datter til dem, så prøv at lave mos af andre grøntsager, som sagt gerne rodfrugter for at se om det er bedre. En kartoffelbåd kan altid gives i hånden. Nogle børn elsker også kartoffelmos og millionbøf, netop fordi sovsen og det hakkede kød smager af noget ...
Og så er det også nogle gange at man er nødt til at forsøge at mixe tingene lidt for at få barnet til at spise. Så da din datter er glad for risgrød, så kan det være en god idé at bruge denne som basis. Der er absolut intet i vejen for at du mixer lidt havregrød ned i risgrøden, for at få grøden lidt grovere og stille og roligt vende hende til smagen.
Du kan også bruge risgrøden som basis for grøntsager og starte med at komme f.eks. lidt gulerodsmos på som topping i stedet for frugtmos. Når hun så har vænnet sig til guleroden, så kan du lade den udgøre størstedelen af mosen og få flere andre grøntsager i.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske