Brev:
Grøntsager og skemad
12. august 2009
Alder:
6 mdr.
Grøntsager og skemad
Hej Helen
Jeg har en pige, som er 70cm, vejer 8 kilo og lige fyldt 6 måneder. Hun er eftersigende en meget klog pige, hvilket til tider kan være et problem, når hun også har temperament og er meget stædig. Hun er super social og smiler, snakker og griner en del. Hun sover meget lidt (10-13 timer) og bliver nemt distraheret og vender sig efter alle lyde i et rum. Hun har altid haft et dårligt forhold til mad, har aldrig haft nogen signaler for sult og spiser meget lidt. Utroligt at hun tager på, da hun også er en meget aktiv pige.
Hendes forhistorie er, at da hun var 3 måneder gammel, havde hun kun taget 1,2 kg på siden fødslen og derfor var der meget fokus på, at hun skulle spise mere. Hun fik derfor tilbudt mælk på mange måder og en sygeplejerske prøvede også at tvinge hende. Efterfølgende begyndte hun at græde, hver gang hun skulle ammes og jeg gik derfor over på flaske og skemad, da hun var 4 måneder. Efter 1 uge på flaske begyndte hun dog også at græde, når hun så en flaske.
Hun er nu blevet bedre til at drikke ved at reducere pres og jeg tilbyder hende kun flaske 4-5 gange i døgnet. Hun spiser kun små måltider på flaske, når hun er vågen (120ml) og større måltider, hvis hun falder i søvn ved flasken eller når jeg giver hende en flaske om aftenen efter hun er faldet i søvn. Hun drikker ikke mere i vågen tilstand, selvom hun ikke har fået noget i flere timer. For eksempel kan hun godt gå 12 timer over natten uden mad og ikke være særligt sulten om morgenen. Hun får mellem 500-700 ml MME om dagen, så derfor er skemad vigtigt, så hun får næring nok.
Hun spiser heller ikke særlig meget skemad. Men græder i det mindste ikke når det er tid til skemad. Hun åbner munden fint og spiser godt den korte tid det varer. Hun får tilbudt risgrød med frugtmos til morgen, grøntsagsmos (kartoffel, gulerod, blomkål, majs og ærter er forsøgt) ved frokosttid og majsgrød med frugtmos til aften.
Mit problem er, at hun nægter at spise grøntsagsmos og har ikke ville spise det på noget tidspunkt. Hun vil ikke åbne munden og fægter vildt med armene, når det er tid. Hvis hun får fat på skeen, så kaster hun den væk. Jeg har prøvet at holde pause med at tilbyde hende det og så forsøgt efter et par dage igen. Men ingen ændring.
Hun vil heller ikke spise noget fra glas eller pulvergrød. Kun hjemmelavet ris og majsgrød og hjemmelavet frugtmos.
Har du nogen gode råd til, hvordan jeg skal fortsætte? Jeg ønsker ikke at presse hende og gøre hendes spiseforstyrrelse værre. På den anden side så er det tid til at starte havregrød, øllebrød og kød, hvilket jeg slet ikke kan se ske, når hun ikke engang vil spise grøntsager.
Hun elsker at få et stykke agurk eller tomat i hånden og spiser af det. Men kogte stykker gulerod, blomkål eller broccoli gider hun ikke.
Det skal tilføjes, at lægerne ikke mener hun har et problem, så længe hun tager fint på og derfor er der ingen støtte at hente der længere.
Med venlig hilsen
Endnu en bekymret mor