Svar: Putning hos dagplejen
12. august 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Anette
Det lyder som om at det hele skal have lidt tid hos jer, det er hårdt for jeres dreng at starte i dagpleje, det er rigtig svært at vende sig til de nye rutiner, blive vækket og komme op om morgenen, lære nye mennesker at kende osv. og det kræver utroligt store ressourcer af jeres dreng ...
Det lyder som om at han har en god dagplejer, der vil ham det rigtig godt. Det er prisværdigt at hun triller ham lidt i vognen, når han skal sove. Men det er naturligvis ikke som når mor gør det - for hun er jo ikke mor - og det skal han jo lige vende sig til.
Det er rigtig godt, hvis han kan have sin egen vogn med at sove i. Den kender han og det kan gøre ham mere tryg. Det kan også være en idé at give ham en putteklud, som du har sovet med et par nætter, så den dufter godt af mor og han på den måde stadig fornemmer at du er der. Og så vil det nogle gange også være godt at dagplejer gør tingene, som det nu gøres hos hende. Fordi det alligevel er anderledes der end hjemme.
Måske har hun en tremmeseng eller en gæsteseng indendøre som han kan sove i og lettere finde ro i - man ved aldrig :)
Det kan også tænkes at det spiller ind at han vågner så tidligt og derfor puttes tidligt - altså at rytmen har ændret sig lidt i forhold til tidligere. Det lyder dog meget fint med ca 3 timers vågenhed og så en lur - men I kan naturligvis prøve at putte ham lidt før eller lidt senere, for at se om det gør en forskel. Især måske prøve at putte ham lidt senere han er jo mere og mere bevidst nu og vil ikke gå glip af noget, så måske vil han være mere træt og mere parat, hvis hun først puttede ham kl. 9 ... Igen et forsøg værd, I er nødt til at prøve jer frem :)
Det er her vigtigt at I forsøger at holde samme rytme hjemme uanset om det er hverdag eller weekend. Det kan sagtens spille ind på hans indre ur og dermed lyst til at sove, hvis forskellen mellem hvornår man står op i weekenden og i hverdagene er forskellig med bare en time ...
Jeg tænker dog som sagt, at tiden arbejder for jer og at det nok skal ændre sig og blive bedre med tiden.
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske