Svar: Gråd inden søvn
12. august 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Sanne
Du spørger hvorvidt det er normalt og okay at din datter græder lidt når hun skal sove. Og det afhænger meget af hvordan hun græder, det er derfor vigtigt at du prøver at vurdere, hvad gråden handler om ...
Du skriver at hun ofte først starter med at græde, når du putter hende ned i sengen og hun skal til at sove. Du skriver også at gråden ikke mindskes af at du tager hende op igen - snarere tværtimod, så virker det som om at hun bliver ekstra ked af det, når og hvis du prøver at tage hende op igen ...
Du fortæller også at det sker både dag og aften, dog mest om aftenen, hvilket måske må tillægges at hun naturligt er mere træt og har mindre overskud der.
Nogle søvnforskere mener at børn godt kan græde lidt når de skal lægge sig til at sove. Det handler om at børn godt kan have brug for at komme af med 'overskudsenergi' på denne måde. Ved at græde lidt, så finder barnet lettere roen og efter en kort grædetur, så falder barnet stille i søvn og sover rigtig godt. Det kunne godt være det, der sker hos jer. Det er altså situationer, hvor barnet græder i få minutter og herefter sover roligt og det er helt okay ...
Man kan diskutere hvorvidt 10-15 minutter er lang tid eller ej - umiddelbart lyder det af lidt lang tid og jeg vil derfor anbefale dig, at du forsøger at afkorte dette lidt.
Det kan handle om at du skal prøve at finde det rette puttetidspunkt, at hun måske skal puttes 20 minutter før du prøver lige nu - altså inden hun bliver overtræt - eller måske skal puttes en lille smule senere, så hun er rigtigt træt, når hun skal sove.
Det kan også handle om at hun har rigtig svært ved det skift er er mellem at være i din favn og blive lagt i sin seng. Det er her super godt at hun har sin putteklud og er glad for denne og den skal I bibeholde. Det er også rigtig godt at du svøber hende, bliver hos hende, beroliger, kærtegner osv. det lyder alt sammen omsorgsfuldt og rigtigt fint.
Da din datter får flaske, så vil jeg anbefale at du prøver at tilbyde hende flasken i sengen i en periode. Altså i stedet for at sidde med hende og give hende mad i din favn, så skift hendes ble, skift til nattøj osv. og put hende i seng, hvor hun så ligger imens hun får flaske. Elever hendes hovedgærde lidt så hun ligger højere med hovedet, det er vigtigt at hun ikke ligger fladt og når hun er færdig med at spise, så giver du hende sutten og puttekluden og luller hende til ro ligesom nu med kærtegn og beroligende ord.
Det gør ikke noget at hun lige nu får flasken at sove på, så længe det er kluden og det at hun er tryg ved sin seng, der får hende til at sove.
Jeg håber ovenstående giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske