Brev:
Gråd inden søvn
12. august 2009
Alder:
3 mdr.
Gråd inden søvn
Hej Helen,
Tak for dit sidste svar som vi har benyttet os af. Vores datter er nu 13 uger gammel. Hun virker dejlig glad, smiler og pludre.
Hun får nu ½ grøn allomin og ½ blå allomin i løbet af dagen. Jeg føler nu at hun sover bedre og længere tid af gangen. (Stadig ikke på helt præcise tidspunkter, men ca 1 ½ time morgen, 1½ time formiddag 2 timer over middag og 2 timer sen eftermiddag). Med nattesøvnen sover hun imellem 14 og 16 timer på et døgn.
Jeg er begyndt at kunne høre hvornår hun er træt og søger sin hygge klud. Jeg putter hende om dagen i barnevognen og om aftenen i vuggen ved siden af min seng. Problemet er så, at hun græder sig selv i søvn (og det har jeg det ikke godt med). Det mærkelige (synes jeg) er, at selvom jeg tager hende op og prøver at trøste hende bliver hun ved med at græde indtil hun overgiver sig til søvnen (nogle gange skriger hun til sidst). Det er ikke fordi hun er mere sulten, for jeg har tit tilbudt hende flasken, når hun græder og den har hun afvist.
I et forsøg på at undgå skrige/græde turene når hun skulle sove, har jeg forsøgt at have hende på armen fra jeg kunne se hun blev træt og ndtil hun faldt i søvn, men da græder hun også sig selv i søvn. Jeg har så købt bogen ”sov igennem uden gråd” i håb om at den kunne give mig nogle ideer, så hun kan falde i søvn uden at græde. Det har desværre ikke hjulpet.
Hun er utrolig glad for at putte ansigtet ind i en stofble, når hun er træt og vil sove, så den har hun med i seng. Jeg har lige haft hende ved lægen så han kunne tjekke at det ikke var pga maven, halsen eller ørerne og han har sagt at alt er fint. Hun er 6300 g og 64 cm lang.
Det sker både om dagen og om aftenen, men mest om aftenen.
Den måde vi putter hende på lige nu starter ca. kl 20 - 20.30 ved at jeg giver hende nattøj på, svøber hende i sit tæppe, kysser hende på kinden, siger god nat, lægger hende i vuggen, giver sutten og kluden. Så nulre hun det lidt og putter hovedet ind i kluden,- derefter begynder hun at græde. Jeg sidder hos hende indtil hun er faldet i søvn (tager ca 10 – 15 min) Det gør bare så ondt i hjertet på mig at hun græder indtil hun sover (og som skrevet så hjælper det desværre ikke at tage hende op i min favn,- nogen gange bliver det faktisk være af dette).
Jeg kan udfra andre svar du giver i din gode brevkasse se, at du heller ikke har den holdning at børn skal græde sig i søvn – Men hvad kan vi gøre bedre / anderledes for at hun ikke græder sig i søvn?
Hilsner fra Sanne