Svar: Vil ikke drikke MME - 5 mdr.
12. august 2009
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at du ammer rigtig meget, hvis du konsekvent ammer hver 2 time hele dagen igennem og også ammer hyppigt aften og et par gange om natten ... Det lyder derfor som årsagen til at jeres datter ikke spiser særlig meget skemad og det kunne også være en plausibel grund til at hun ikke viser interesse for flasken - hun har jo ikke behov, hendes mælk og væskebehov bliver fint stillet hos dig ...
Jeg synes det lyder som en rigtig god idé at øge hende til to skemåltider dagligt og det er i den forbindelse vigtigt, at du først ammer hende efterfølgende. Altså prøv med en rytme, hvor du starter med skemad, når hun vågner af en lur og naturligt føler lidt sult og tørst (hun skal have vand af kop sammen med skemaden) og am hende så godt inden hun skal sove igen.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, nogle børn har også behov for en ekstra lille amning at vågne på, når dagen starter og det er okay.
Formiddag 9-9.30: Ammes
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød af ris, majs, hirse, boghvede, evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca. kl. 13
Eftermiddag 16: Ammes
Sover sin 3. lur
Aften 18: Grøntsagsmos, kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, spuahs eller lignende milde grøntsager er gode at starte med. Lav det selv eller køb grøntsagsmos fra glas. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20 Tidspunktet varierer efter hvor sen og hvor lang den 3. lur er
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Evt. amning, de fleste børn er 6 måneder inden de kan undvære denne :)
Med hensyn til at lære at tage flaske, så er det helt fint at I gerne vil lære jeres datter dette. Det lyder som om at hun trods hyppige amninger og start på skemad er en pige der har brug for den lidt ekstra næring og jeg kan godt forstå jeres prioritering :)
Der er to ting i problematikken omkring flaske. Det ene er sutteteknikken, at der er forskel på at die på et bryst og på en flaske og at teknikken måske forvirrer hende. Hvis hun bruger sut, så kunne det være en idé at forsøge med en flaskesut, som i facon minder om den sut hun kender. Jeg ved at nogle forældre har haft held til at få barnet til at tage flaske, med pigeon sutteflasken, som fåes med en speciel elastisk sut. Det kan være et forsøg værd.
Den anden ting er smagen og mange børn protesterer over flasken, fordi modermælkserstatning ikke smager særlig godt .. Det kan derfor hjælpe at malke modermælk ud og give dette på flaske, så er det en smag hun kender og derfor lettere accepterer.
Det kan også nogle gange hjælpe at forsøge med forskellige typer af mme, da det smager meget forskelligt alt efter hvilket produkt man vælger. Så det er også et forsøg værd og så er det også muligt at komme lidt sukker i mme, for at give det lidt sødere smag. Modermælk er langt mere sødt i smagen end mme så 1 tsk. sukker i 100ml mælk er okay i en overgangsperiode.
Det er prisværdigt at du vil prøve at malke ud for at øge din mælkemængde, men da du allerede ammer så meget som du gør, så er det tvivlsomt hvor meget mere effekt du vil få af det ...
Jeg vil i stedet anbefale dig at du forsøger at amme din datter to gange mellem hver lur, så hun ammes fra begge sider inden hun puttes igen. Du kan starte med at amme hende fra den ene side, skifte hende og så amme hende fra modsatte side, hvorefter hun så skal sove. Næste gang du ammer, så starter du der, hvor hun tog toppen sidst, lader hende spise godt og effektiv der, skifter hende og lægger til modsatte side og putter hende igen.
I forhold til at få hende til at tage flaske, så kan det også være en god idé at udnytte tiden, hvor hun sover. Det vil sige give hende flaske f.eks. sen aften, hvor hun mere eller mindre i søvne vil acceptere den netop fordi hun halvsover. I kan derfor prøve om hun i løbet af aftenene, hvor hun søger brystet normalt kan lokkes til at tage flasken i stedet. Især hvis der så er lidt modermælk i den eller en lidt sødere mme.
Jeg håber at I kan bruge ovenstående tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende - rigtig god fest!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske